Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Tvearvigg

Seglares dåliga samvete

Rekommendera Poster

När gjorde ni senast service på era Winchar?

Skulle vilja kolla forumets åsikter om detta.

Tror ni att det finns efterfrågan på detta: Service, underhåll och reparation av Winchar? Har fundering på att starta en sådan verksamhet i samband med pensionering från det vanliga yrkeslivet. Tacksam för synpunkter på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonterade, gjorde rent och smorde upp mina winchar (Andersen, gamla modellen) för fyra säsonger sedan. Börjar väl bli dags igen antar jag. Eftersom man måste plocka isär winchen för att få bort den servar jag den själv. Den är dessutom väldigt enkel invändigt och inga problem att meka med, inga växlar och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gått igenom wincharna på alla våra båtar med 2 års intervall.

Har bara haft oväxlade tidigare, får se om det är svårare att hantera dom tvåväxlade.

Har även bytt lager på rullen till genuan. nya lager hos cykelhandlaren kostade några tjugor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl vartannat år eller när det är problem. Det finns säkert de som vill lämna bort ett sånt kladdjobb. Sätt upp lappar i hamnar och kolla intresset. Du kan ju passa på att erbjuda andra tjänster samtidigt, t.ex byta mantågsstöttor, täta relingslisten mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag får inte isär mina!! Det finns en skruv upptill för en 6mm insexnyckel, men dom sitter som berg. Törs inte ta i allt jag orkar.


Märket är Barlow, made in Australia, som jag är.


Nåt tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, ska wincharna rengöras? Hade jag ingen aning om. Har aldrig gjort det under de drygt 4 åren som jag har haft segelbåten (K-viggen). Kanske något att tänka på inför nästa säsong.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Tyvärr är det så att även mina Barlow ska demonteras med en insexnyckel och de sitter som berget.

Även jag tar tacksamt emot tips på hur dessa ska demonteras, nu verkar styrbords vinchen vara i stort behov av en rundsmörjnining.

 

Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att det inte är vänstergäng, på den du provade på?

 

Ofta så är det en höger och en vänstergängad för att inte gå upp under belastning.

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så dum idé kanske. Att rengöra smörja dem kan nog 99% fixa själva. Men många behöver renoveras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo , Stickan!

Varför ska det var en höger och en vänster när båda snurrar åt samma håll?

Förresten jag fick isär babords winch idag. Den var rätt så torr invändigt. Smörjt upp den med propelleraxelfett, det var allt jag hade. Måste var bättre än ingenting? Skruven var högergängad och faktist 3/16tum, inte 5mm metriskt. Nästa helg ska jag få upp den andra, garanterat!21.gif\

//Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh. Va? Ska man serva wincharna? Det är kanske därför dom kärvar. Jag tror inte det finns någon större kunskap om behovet att serva winchar. Kanske bland kappseglare men inte bland oss cruisare.
 
/Staffan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle behöva byta mina,dom håller inte fast skotet så det glider bara när jag ska fin trimma med veven3.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


monterade isär mina vinchar för två vintrar sedan. rengjorde och smörjde upp allt. Det finns ju inget bättre än orginal grejer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lämna in dem på om-lettring så de får ett nytt mönster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Påminner mig att det finns winchar på masten som inte fått kärlek (och smörj).
 
(Den man älskar smörjer man.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på båda!

Minns att jag har sett att man kan lämna in wincharna någonstans för lettring, men kan inte påminna mig var - men gissningsvis blir det ändå billigare hos en mekanisk verkstad. Vill man snajda till dem ordentligt kan man passa på att polera, kromatera eller eloxera dem beroende på hur de ser ut idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja har det omvända problemet. Barlow 12 vinschen har rammlade isär och självklart försvann några delar ner i det stora blå! :(  letat runt på nätet efter ett service/reservdels kit men hittar absolut igenting! det är bulten/skruven och någon form av bricka längst ut som har försvunnit. någon som vet vart man kan hitta sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonterade, rengjorde och fettade in mina winchar för två år sedan. Gör nog om det om något år igen.

 

Tror det finns många som skulle lämna ifrån sig kladdandet med wincharna. Testa efterfrågan genom att lappa på båtvarven.



Senast ändrad av Stream | 06 juli 2009 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog isär mina för två säsonger sedan. Gjorde rent dem i diesel och smorde med avsett winsch fett.  Funkar skitbra nu. Bra att få detta gjort när båten ligger på land så man inte tappar något i vattnet!

Jag tror att de flesta fixar med sina winschar själva, man har ju tillräckligt med kostnader på underhåll ändå.



Senast ändrad av Crona | 07 juli 2009 | 18:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina winchar har aldrig servats sedan de var nya, det börjar kanske bli dags trots att de funkar u.a.  De är 35 år nu.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har aldrig gjort service på dem, de har iofs varit ganska nya

Nog dags att göra det till nästa år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...