Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
AudiTQ

Båtköps råd

Rekommendera Poster


Har tittat på en del objekt och tänker snart slå till, frågan är om man ska anlita en besiktingsman ändå. Vad skulle ni göra ? Båtarna jag tittat på ser hur fina ut som helst, pedantskötta o allt. Har kollat det mesta, drev, motor osv... men detär iofs inga djupgående kontroller. 

Man blir lite skraj när man läser om vad vissa har varit med om här på Maringuiden som köpt båt. Har alltid köpt båtar via firmor och det har alltid varit strulfritt om man säger så. Detta är första köpet från en privatperson.

 

Så, återigen. CE-märkningen. Har hört talats om folk som fått sina icke CE märkta båtar stula -INTE får ut lika mycket på försäkringen?  Stämmer detta ?

 

Avslutningsvis, kan någon rekommendera den bästa besiktningsmannen här i Stockholm ? har också hört att det finns skojare inom besiktninsbranchen....

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du funderar alltså på att köpa en icke CE märkt båt?

Hur som haver, själva CE märkningen ger som du säkert vet ingen garanti för en bra byggd och sjösäker båt. Om däremot en 3:e part som t ex Det Norske Veritas (DNV) har gått igenom båttypen och gjort praktiska tester med den, vilket de gör, så har du en mycket tryggare grund att stå på.

 

Om försäkringsbolagen värderar en icke CE märkt båt lägre - inte helt otroligt men ring några försäkringsbolag och hör dig för så får du svar.

Eftersom CE märkningen i praktiken inte betyder värst mycket då ingen utanförstående kontrollerar bygget och testar i sjön så tycker jag personligen att det knappast borde inverka på värderingen.

Men nån liten morot kanske man bör ge dem som i alla fall försöker hålla sig till EU normen med CE märkning.

 

Finns några besiktningsmän som brukar figurera i svensk båtpress, de borde nog vara rätt säkra kort. Kan inte några namn så här rakt upp och ner.

Skojare bland besiktningsmän har jag personligen inte hört nåt om.

Men det är väl som i alla branscher, ett och annat rötägg kan finnas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis hade det varit bäst om man hade haft en besiktningsman, jag kontaktade en innan mitt köp och det skulle kosta runt 7000 att anlita honom och då ingick allt.

Valuta för pengarna, ja, kanske.

Han hade dock inte tid förrän efter 3 veckor och då riskerade jag ju att båten köptes av någon annan.

Nu i efterhand ångrar jag mig inte att jag hoppade över det, jag tog dock reda på allt jag kunde innan köpet och inspekterade och provkörde noga.

 

Risken att bli blåst finns ju alltid. Det finns ju dock något som heter jag vet var du bor....

Någongång i livet får man gå på känsla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har börjat tveka om jag ska köpa en icke CE-märkt båt eller inte.

Känns tryggare att köpa en CE märkt även om det inte spelar nån större roll.

Besiktningsman blir det helt klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat med några försäkringsbolag och de flesta betalar inte ut mindre om båten blir stulen pga den är en icke CE märkt båt.

Har även kollat om man kan CE-märka den i efterhand,vilket också är möjligt..men dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera organisationer som autoriserar besiktningsmän, bl a Båtbesiktningsmännens Riksorganisation, Handelskammaren och Sjöfartsverket. Kolla på t ex BBR, så hittar du besiktningsmän över hela Sverige. Många av dom är dessutom godkända av flera organ. 

 

Innan vi köpte vår båt (som inte är CE-märkt) så pratade jag med flera försäkringsbolag, Sjöfartsverket och två besiktningsmän. Även jag var skeptisk till att köpa icke CE-märkt båt, men omvärderade detta när jag insåg att CE-märkningen i princip är en papperstiger efter det att Sjöfartsverket ändrade sina riktlinjer och försäkringsbolagen inte längre frågar om båten är CE-märkt. Däremot valde jag att inte importera själv i och med att man som importör blir tillverkaransvarig under båtens livstid - inte så kul om man sålt båten och den brinner upp efter ett par år p g a materialfel.

 

Enligt besiktningsmännen finns det många CE-märkta båtar med stora säkerhetsbrister, t ex avsaknad av automatisk brandsläckningsutrustning i motorrummet, ej separat monterade eller inkapslade batterier, dubbla slangklämmor på bränsleslangar m.m., så om det är mycket pengar så är det vettigt att anlita en besiktningsman. Tänk på att på båtar som är 5-10 år gamla så reserverar dom sig för skicket på akterspegeln (fuktmätning och provborrning), motorns kondition m.m. Därigenom så blir ansvarsförsäkringen i princip värdelös, men det är naturligtvis mycket värt att få en sakkunnig som kollar över grejorna.

 

Lycka till med köpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Talat med Atlantica och dom betalar inte ut mindre för att båten INTE är CE-märkt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...