Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Per-PC

Bytt startmotor o solenoid, men... (ny tråd, gammalt prob.)

Rekommendera Poster

Hej! Jag har plockat ner halva motorn två gånger nu - först för att komma åt startsolenoiden, som jag bytte eftersom den inte drog längre. Monterade ihop hela konkarongen (väääldigt trångt) och försökte starta... Bara att skruva ner igen. Denna gång blev det ny startmotor och ny solenoid i ett paket att trycka ner i motorrummet. Med skohorn, bräckjärn och en hel del aggretion gick det. Nu får jag dock något märkligt:

 

Solenoiden drar inte riktigt, det knäpper till när jag vrider nyckeln, men inte dendär starka Klick-grejen, utan mer som ett relä som slår... svagare än solenoidens magnet...

 

På panelen tänds inte heller lampan till 1:ans nyckelläge, dock lampan till 2:an (Starmotorns).

 

Är en 81:ans B23:a marinkonverterad som sitter därnere någonstans under plast och bröte...

 

Någon som vet var jag ska börja?

 

//Per, tröttare och tröttare

post-18753-1394234756,2508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Prov körde du start motorn innan du monterade den?

Lamporna på Dracon (Har en exakt likadan som du)vänster oljetryck höger laddning antingen har du kortis eller batteriet är urladdat

Mvh Draco 78

post-10853-1394234756,3117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke pa de bilder du visade tidigare sa tror jag fortfarande du har korrosion nagonstans i elsystemet. Detta tillsammas med ett samre batteri gor att solenoiden och startern inte far tillrackligt med strom.

 

Innan du plockar ner (igen), prova ladda batteriet pa plats. Vid fulladdat, ryck laddaren och prova (starta) igen. Gar det fortfarande inte sa har du trolig korrosion nagonstans. Bara att rota igenom och stada upp anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också på kabelfel... Mät spänning på batteripoler olastat samt vid vrid på start. Ingen skillnad=kassa anslutningar/kablar, sjunker spänningen neråt 8V= kass batteri. Prova sedan även vid tändnigslås och startmotor, flytta först pluskabeln, sedan minus så får du fram vilken sida läckan är på.(Om det inte var batteriet...)

 

Lycka till /Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i morgon (torsdag) ska jag ut igen. Köpte en startmotortestare för 50 spänn på biltema. Man kopplar mellan övre bulten (Grov inkommande från polen) samt till startstiftet (slutande kretsen via startnyckeln) - sen trycker man på knappen och sluter kretsen (tjuvkopplar nyckelns andrasteg). - detta istället för srkuvmejseln.... Funkar det inte då, ska jag göra som tidigare tips att sätta en startkabel mellan flätan och motorstativet eller annan god jord. Fortfarande fel = ta upp båten och byta kabel för kabel. Tyvärr.

 

Trist detta, iom att jag letar större båt nu när vi får tillökning i familjen. Man kan ju inte lägga ut en båt på annons i detta skick...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sååå... nu startade fanskapet. Bytte en del kablar -

1. Grov God Jord (Minus från batteriet mot motorblocket)

2. Tog isär huvudbrytaren och putsade upp, samt bytte fjäder)

3. Bytte 16 mm kabeln mot generatorn

4. Bytte den tunna mellan start o generator

5. Bytte minus från tändningen

 

- Andra försöket så gick han igång...

 

Sen var det uuuut och baaaadaaaaa

 

Så nöööjd. Synd bara att augustiekonomin rök efter dryga 3000 spänn, men det berodde ju lite på att jag försökte snåla mig ur problemet emd att bara byta solenoiden, inte start o solenoid i paket. - det kostade ltie extra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...