Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Wormit

Polermaskin skit eller ngt att ha?

Rekommendera Poster

Har en 2 huvuds RUSTA som funkar mkt bra för bilen om man bara ska polera/waxa, men skulle behöva ngt kraftigare för rubbing av båten under vintern.

AEG har ju fina maskiner för cirka 2500krm, hur står sig en sån här maskin för en helg användande?

http://www.verktygsboden.se/?id=50833

Ngn som testat ngn liknade polermaskin av grövre modell i lågprissegmentet som överaskat positivt?

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Jag skaffade en budget variant av polermaskin, ser föresten identisk ut med den som verktygsboden har (495kr). Jag införskaffade polersvampar på biltema till maskinen. Det funkade fint när jag polerade båten i höstas och även en efterpolering i våras innan man sjösatte båten. Nu får man ju se hur livslängden är på en sådan billig maskin men den fungerade jätte bra till mitt arbete så här långt.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå,

jag hade en maskin från Verktygsboden i Borås i några år. Den rasade nu i somras, inte en kugg kvar i växeln. Jag måste nog säga att den var prisvärd ändå. Nu har jag skaffat en AEG från Järnia. Vilken skillnad, inte på resultatet, det beror ju mer på vilken rubbing man kör. Skillnaden är i styrka på maskinen, vikt, storlek mm.

Jag kan definitivt rekommendera en AEG, min heter PE 150.

Använder 3Ms produkter, Fast Cut III, och Perfect it III, Finishing Glaze. Kanonrubbing och ett mycket lättarbetat och varaktigt vax.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man bara använda den ett par gånger kan man väl köpa Rusta antagligen.

Har du tänkt att ha båten i många år kan du nog kosta på dig en riktig mojäng.

Fast det bör tilläggas att jag är prylgalen och köper allt som kommer ivägen, så jag är kanske fel person att uttala mig smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha det är jag med (pryltokig) men mest åt teknik hållet så inte kommit in i handmaskinträsket ännu så måste ju spara in på ngt för att hålla sig flytande ;), min far är där nu haha så det kommer väl ;)

Vad kostar AEG:n som nämdes ovan?

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nagon som kor med en tryckluftsdriven slip? Anledningen till fragan ar att de ar lite sakrare om man samtidigt sprutar vatten for polering med mkt fint papper (4000 grit).

Har kompressor men aldrig kommit mig for att kopa en slip. Kommentarer?

Och, luftdrivna finns i manga olika varvtal. Inte varre an en 600 rpm eldriven slip...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E inte trycklufts masikner högvarviga...

Finns väl nerväxlade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom är ofta varvtalsreglerade, men kräver en del luft. Minst en 5,5 hk kompressor krävs nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej!

Inte för att jag vet hur fin-grejjerna funkar, men skall Ni köpa polermaskin så kan jag INTE rekommendera ful-grejjerna ivarjefall!!! (Läs: billigt skräp...) Åtminstone inte JULA:s polermaskin. Köpte en sån och jag blev då inte klok på den, tyckte den var meningslös/verkningslös. Körde några vänder med den, men sen gick jag åter till gammal hederlig muskelkraft. (Som om jag skulle ha muskler?! 2.gif\ )

OBS! Förvisso med en viss reservation för att det var skit bakom spakarna, dvs. jag, men iallafall...

Summa kardemumma; jag tror som så många gånger förr, så gäller följande devis: Man har inte råd att köp billigt Dvs. köp inte den billigaste av dom billigaste om Du vill ha bra polermaskin => bra resultat!

Mina 5 ören...

//Svante-raptor - Utternklubben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...