Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Fischy

matt yta :(

Rekommendera Poster

Hejsan har en ryds som börjar bli mattare å mattare i färgen :( jag använder rubbing polich å wax men de hjälper inte mycket kanske inte bästa märket å så på dem nån som vet nått bra märke på rubbing polich å wax som frächar upp bra ?
MVH: fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik,

Jag skulle rekommendera AutoSol som du får köpa t.ex. från Claes Ohlson. Polera gärna med en polermaskin. Var försigtig bara så du inte polerar genom färgen i hörn och kanter.

En nackdel med Autosol är att det är ganska svårt att tvätta bort efteråt. Använd något bra tvättmedel. Exempelvis avfettningsmedel. Aceton fungerar bra om det handlar om en gelcoat yta, men använder du aceton på en vanlig målad yta så försvinner troligen färg och allt.

Använd efter polering och tvätt något bra båtvax och vaxa åtminstone 2-3 gånger eftersom porerna bör fyllas ordentligt efter poleringen.

Såhär har jag gjort och det har fungerat bra.

Mvh,

Stefan

Edit: Det finns ju flera olika Autosol produkter. Jag har använt helt vanlig Autosol Metal Polish. Jag vill också minnas att Autosol hade något vax som kanske skulle va lämpligt efter poleringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästa steg om det inte hjälper med rubbing är riktigt fint våtslippapper (med mycket vatten) och därefter rubbing & vax.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan varmt rekomendera biltemas rubbing (en röd burk), som du polerar båten 2ggr med maskin.Sen är det bara att vaxa.Det slår kromglans mm. och kostar bara en bråkdel utav priset. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...