Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Nyborjare

Vinterförvaring hur bäst/säkrast/enklast ?

Rekommendera Poster

Hur förvarar Ni era båtar ? har min nya D55 i sjön nu, saknar vagn och vagga, har fått pris på upptagning,förvaring,konservering hos Marina då slipper jag greja själv och kan lätt beställa extra service till våren.

Men det är ju en kostnadsfråga. Hur är det att ställa båten på en kärra på uppställningsplast i hamnen med påmonterad motor ut stöldrisk synpunkt ? vad jag hört är det lika ofta man bryter in sig på marinor

Åsikter mottages tacksamt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En åsikt:

Låt båten stå på en (låst) kärra på uppställningsplats i hamnen men lämna in motorn för service och vinterförvaring. Så gjorde jag. Palla upp kärran och tag bort hjulen (skonar däcken på vintern och svårare att dra iväg med kärran). Kolla om firman där du lämnar in motorn är försäkrade etc. Tag inlämningskvitto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på alla båtmotorstölder som tycks ske i Sverige..... Vart i h-lsike tar dom vägen?

Jag fick dock en liten ledtråd då jag läste att man gripit två personer i Polen med en skåpbil fullastad med fyrtaktare från Sverige.

Går alla på export eller finns det intern återvinning, då borde det hända att försäkringsbolagen lyfter lite på ögonbrynen när/om man försöker försäkra sin nyköpta båt med stulen motor. Händer detta, inget man hör om direkt???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade en annons på blocket för några år sedan.  hade skrivit  båtmotor köpes.

fick ett svar. killen sa att det var hans motor som han vinterförvarade inomhus, båten på uppställningsplats.

han blev av med båten, för att kompensera för självrisk så anmälde han även motorn som stulen.

blev givetvis ingen affär 

/Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en ny motor så skulle jag rekomendera att lämna in den för service första året, för att inte påverka garantier mm. Första äret slits även motorn in och behöver kanske lite extra handpåläggning. Därefter kan man fundera på att göra det själv.

Sedan själva vinterförvaringen så skiljer det sig massor i kostnader för var båten sover vintervilan Närmare kusten och runt de större sjöarna är priserna 5-10 gånger högre bara för förvaring innomhus. Så det kan vara värt att kika runt lite.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte bott i Sverige pa lange (13 ar) men det jag retade mig pa var alla smabrott; repade bilar, avbrutna antenner, stulna cyklar, etc, etc. Forekommer valdigt lite har.

Men det doppningen sager ar ju intressant; vart tar allt vagen? Oststaterna eller huggs det upp till reservdelar och saljs pa Blocket? Forsakringsbolagen torde ju vara intresserade att fa svar pa fragan, for att pa sa satt battre forebygga. Man kan inte lasa fast allting. Livet skulle trassligare att leva om allt satt fast hela tiden och maste lasas upp innan det kan anvandas.

Nu skall USA inte sla sig pa brostet vad galler liten brottslihet, men det forefaller som om manga av de dar mindre brotten, som man blir sa f-rbaskat irriterad pa i vardagen, ar farre. T ex kanner jag ingen som laser fast sin bat, fa som far nagot stulet inuti baten, aven om den ligger helt oppen, det finns inga som har las pa sin utomboardere, etc.

En teori jag har ar att brotten i Sverige ar mindre allvarliga men  ganska jamt fordelade geografiskt, medans man i USA kan bosatta sig pa ett stalle (oftast med hogre levnadsomkostnader) och flytta ifran en del av kriminaliteten. Det funkade aldrig i Sthlm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...