Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
chaparral265

Septik tank-dåliga lukter?

Rekommendera Poster

Hej alla,

I nuvarande båt kommer det ut hemska (använd er fantasi!) lukter från septiktanken varja gång man spolar. Jag vet att det sitter en avluftning på badbryggan som släpper ut luft i samband med att det pumpas in i tanken.

Men jag har också haft annan båt med septiktank där vi ALDRIG hade problem med detta. Detta gör att det känns lite obekvämt att använda tanken när det ligger andra båtar bredvid...

Vet att det finns enzymbaserade kem att tillsätta i tanken men funkar det verkligen och går det åt mycket? (tankrymd ca 60L)

Finns det kanske andra tips & idéer kring detta?

Tack på förhand,

Chaparral_265

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte pumpa tanken halvfull med vatten och köra en stund på en guppig fjärd några svängar och på så sätt göra rent den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen dum idé!

Är väl bara lite orolig att det kommer tillbaka?

Det brukar alltså inte vara så att det luktar när man spolar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att tala klarspråk:

Gammal skit luktar mycket värre än färsk.

Om man spolar in mycket kiss i tanken kan det också lukta ganska illa.

Skulle gissa att en rengöring är det bästa.

Börja med vatten innan du går över till tyngre grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns kolfilter att köpa som man sätter på avluftningsslangen. Det tar nog bort det mesta av lukten.

mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan beskriva hur jag gör.

Jag tömmer tanken så fort jag kan så att det inte står något kvar och jäser i onödan.

Slår alltid i några droppa av typen ta bort, eller minimera lukten vid varje anvnvände av toan. En 4 litersdunk som inköptes på Biltema (svor jag igen f-låt) för två år sedan börjar att närma sig slutet.

Gör också som tidigare nämnde att man kör omkring med 1/2 tank med vatten när det rullar och hoppar. Men jag börjar bara med några liter så att det sköljer riktigt på botten. Sedan halv tank. Fyller kör och släpper ut ett antal gånger.

Sedan att du har luftutsläppet där bak, gör kanske att ni märker odören om vinden ligger på därifrån.

Mitt luftutsläpp har jag på sidan och märker inget av detta men det kanske andra gör och det är i alla fall ingen som har klagatsmiley-embarassed.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...