Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
stedal

Vilken båt?

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att ha läst några trådar här har jag insett mina begränsningar....

Saken är den att jag skall köpa en båt för friluftsliv, fiske, kanske någon eller några nätter per år i båten och sol/bad transport till öarna utanför Göteborg. Frågan är bara vilken båt jag skall köpa?

Mina önskemål är:

En HT båt (typ RYDS 520HT) med ruff, max 2 meter bred med en innombords diesel... Helst med sötvatten klylning. Finns det någon sådan?

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hwj,

Du menar Ryds 620 HT eller?

Har du tänkt dig sprillans ny båt eller lätt beg (eller kanske ännu mer beg)?

Budgetram?

Nytt:

Uttern C66 går att få med 200 hk Mercrusers diesel.

Silver 650 Cabin och 650 Star Cabin kan förses med 120 hk diesel.

Doninger 7.10 Cabin går att få med 120 hk diesel.

Fast allihop är bredare än 2 meter (2,5 resp 2,4 och 2,3 meter).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK,

Då kan du glömma exemplen på nya båtar jag gav.

Har farten betydelse - kan du tänka dig snipafart? Dvs 6-7 knop ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag letar också vettig båt för utflykt/fiske/bad/övernattningar och har hittills fastnat för Finnmaster 5700wo. Den har en kanonbra planlösning med stor hytt (sitthöjd inne). Går att ha kök, toa och vatten. 4 spöhållare från start. Bra stuvutrymmen. Vågar dock inte slå till än för hur 17 hittar man en BRYGGPLATS nånstans kring Gbg. Köerna är enorma och om man inte är från Gbg lr Mölndals kommun så är det inte ens idé att ställa sig i kö.

Nåt tips nån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnmaster...Hmm den måste jag kolla upp...

Det kanske inte är möjligt men helst skulle jag vilja att den gjorde 15-20 knop så ungarna kan åka vattenskidor, men det kanske inte är möjligt med en diesel...

Skulle bli mycket tacksam för fler förslag på båttyper, men med maxbredd på 2 meter och en innombords diesel.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sahlback,

Kan du inte ha den på trailer i början då tills du snappat upp en bryggplats genom att köa el på annat sätt komma över en plats?

Båten väger 850 kg, motor ca 200 kg (antar 115 hk Yamaha 4-takt el liknande), batteri och lite grejer plus bensin (max 140 kg) i tanken och du är uppe i ca 1200 kg vikt som trailern skall bära. Med rätt bil så kan du dra det på B körkort, t ex Bålstasläpet REG-1500 och en bil som får dra 1500 kg totalvikt (med B körkort).

Om du kan tänka dig att åka omkring med 30 km båtupptagningsvagn så klarar du dig undan bättre ekonomiskt, t ex Bålstasläpet LGF-1250. Under alla förhållanden är nån form av vagn att lägga båten på bra att ha ändå för vinterförvaring, div transport av båten(motorn) för service osv.

Fast du kanske inte har nånstans att ha båten på land ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stedal,

Skulle väl vara om du hittar nån Fjordling 17, inombordarvarianten, som nån har bytt motor på till en 120 hk diesel och nytt drev då. Du kanske måste utvidga sökområdet till Norge också i så fall (båten tillverkades där ursprungligen men kopior har sen tillverkats lite här och där).

Ta dig en titt på den här filmen hur lite upphottade Fjordlingar med utombordare kan gå - håll i hatten!

Fullt lika fort går inte Fjordling 17 med inombordare så du kan vara lugn.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtkärra kan jag låna (80 km/h) utan problem, båtplats får jag bara jag säger till, men bara för en båtbredd på 2 meter.... Det finns även båtplatser för båtar upptill 2,5 meter men för dessa får man köa och det verkar vara lite för osäkert... Det kan ta flera år. Så, som första båt vill jag nog hålla mig till en maxbredd på 2 meter och en inombords diesel för ekonomins skull om det nu finns några sådana....

Sedan får vi se om resten av familjen vill fortsätta med båt. Jag är själv nästan uppvuxen på en båt men övriga i familjen har inte samma vana, men tycker alla det är roligt och vill nyttja den så kan det nog bli en större båt så småning om....

Kom gärna med fler förslag på båttyper!

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bossee

Du har bra koll ser jag. 1500 kg släp räcker med totalvikten dock lite osäker på dragvikten. Har en Audi A4 och den har tjänstevikt över 1500 men dragvikt 1400. Vet inte riktigt vad som menas?

Finnmastern är ca 2,30 bred tror jag. Är det mycket svårare med dom platserna?

Jag såg ett ställe som heter Båthamnen i Näset. Dom begär 30000 i insats och 4900 för sommaren. Låter rätt dyrt va? Man kanske får lita sig ut på Öckerö lr nåt för att hitta plats.

Var skulle man kunna lägga i om man har trailer? Behöver ju kunna ställa bil och släp iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kolla här hur du ser vad din bil får dra med B resp E körkort.

http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx

Är väl troligen 1400 kg totalvikt på släpet (last på släpet inkl själva släpet) i ditt fall.

Kan bli tight med en en sån Finnmaster 5700 WA på en bromsad trailer (80 km/h).

Båtupptagningsvagn 30 km/h blir det inga problem.

Har själv en Bålstasläpet REG-1350 till en Yamarin 5820 (58BR) med Yamaha F115. Passar precis viktmässigt i mitt fall (min bil, V70, får dra max släpvagnsvikt 1400 kg med B kort som jag har, 1800 kg med E kort).

Båthamnen i Näset:

30 000 i inträde och 4900 i sommaravgift.

Vet ej hur prisnivån ligger i Göteborg (håller till i Vänern själv) men t ex Björla Marina i Göteborg har samma inträde och avgift.

Trailerramper:

Vet ej var det finns i Göteborg.

Hör med nån trolligfiskare som kuskar runt med trailer, de har nog koll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Hovås båthamn finns det en Trailerramp med en stor parkering bredvid...

Mitt problem är att jag inta har någon stans att ställa Trailern med skutan på....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stefan

Hovås båthamn. Tack för tipset. Skulle kunna tänka mig att ha båten på trailer men har i daxläget ingen hemmaplats för ekipaget då jag bor i lägenhet.

Bossee

Har själv en Yamarin 4500 med 50Hk Yamaha på bromsad trailer. Den har jag varit i Vänern och fiskat med. Lade i vid Marinan och Spiken på Kållandsö. Vänern skulle kunna vara ett alternativ för mig.

Är väldigt sugen på att åka från Gbg till Vänern på Göta älv men man kan ju åka andra vägen också.

Kanske borde byta till en Audi A4 Quatro nästa gång då den får dra 1600 kg.

Har du bryggplats i Vänern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sahlback,

Jag har egen brygga i Klarälven. Egentligen är det kommmunal mark men alla utmed älven där har det utan att inkräkta på allemansrätten typ att kunna gå i strandlinjen för det går en väg alldeles intill älven utmed det avsnitt jag och många andra har brygga så ingen hindras av bryggorna.

Älven-sluttande strandlinje-väg-trottoar.

Det finns alltså ett gäng båtar där utefter älven. Jag har några nautiska mil att åka i älven för att antingen åka ut via Kanikenäshamnen i Karlstad och komma ut på öster sida av Hammarö, eller ut via Skoghall alternativt Dingelsundet och komma ut på västra sidan Hammarö.

Finns flera kommunala båtplatser i Karlstad:

http://www.karlstad.se/fr/batplats.shtml

Så finns även t ex Möruddens hamn med Möruddens båtklubb med båtplatser samt Lillängshamnen i Skoghall samt Hedens båtklubb med båtplatser.

Kanske glömt nåt men det var vad jag kom på just nu.

Brukar med trailern lägga i/ta upp vid rampen i Mariebergsviken varje vår/höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK! Nu blev det klart!

Igår köpte jag en Ryds 500 HT med en 45 hästars 4 taktare! för 60 papp...

Tack för alla svar och inlägg jag fått!

post-21475-1394234768,4801_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till ditt båtköp! Båten är trevlig, om ni gillar båtliv och har tänkt att vidga era vyer kan den snabbt bli för liten... men som (för familjen) premiärbåt är den alldeles utmärkt...

Tittar själv på båt i 23 - 25-fotsklassen... Kikar på Ancas Queen 24, nå´ n båt som heter Bosjö (som jag efterfrågat info om här), snipa-typersåsom Joda tur 24, Nidelv 24 mm... Dessa båtar kan du hitta i prisklass från 60000 - 130000... klart överkomligt om man ser till storleken på båtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...