Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Rock

Reparation av inplastad köl efter grundstötning

Rekommendera Poster

Jag hadde otur att gå på grund med min Rock 20 o var ner o tittade på skadorna som vart på kölen o det vart inte så farliga skador men jag undrar ändå hur jag skall fixa till det när jag lyfter upp båten . Rocken har inplastad blyköl o på min båt så skadades plasten frampå kölen , märket är ungefär som en femma o kanske 5-6 mm djupt . Jag funderar nu på vad man skall plasta över skadan med om det tex fungerar med vanlig glasfiberspackel eller om jag måste ha någon typ av epoxispackel eller något annat ? Båten är epoxibehandlad för ca 7år sedan , behöver jag bättra på epoxyn eller är det bättre att göra en helt ny epoxibehandling igen ? / Peppe

 

Ps det gick åt 2 Stortrissar att dra loss mig .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du smetar på mer epoxy måste du förvissa dig om att det inte trängt in fukt så du plastar in den, vilket är långt värre för böldpest än en obehandlad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2


Det bästa är att slipa ner hela skadan så mycket du vågra och låta det torka ordentligt únder senhösten. Sen så lägger du på nya lager. Ju mer nogran du är dessto bättre resultat blir det senare och du slipper en massa arbteten att göra om allt igen. Tips: först glasfiberspackel sen så använder du marinsspackel för saltvatten. Därefter några lager epoxi å vanlig bottenfärg. Skit tråkigt att göra men skadan blir lagad och inga mer bekymmer   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Trodde du hade gått i vinteride.

Några Gaisare ? eller var det en onödig utgift ?

 

Kommer du till Gullholmens kräftskiva den 26-8 ?

 

Tips: först glasfiberspackel ??? du menar först väv å polyester å sedan som du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Orven din gamla potaisskalare. Nja nä inte riktigt.. jag har haft fullt upp med mina ungar å mina kuseners barn och inte minst, fast den är minst min systers son. *hugaliga* Har haft folk hela tiden hemma!

 

Hmm jo dom där gulddragen ja.. Jo dom funkade väl.. När ungarna FISKADE! men jag har inte fåttt upp någon gaisare själv. Jag var ute med barnen på en veckosegling å dom fick väl 10-15 fiskar och tyckte det var skitskoj. Men när jag försökte så blev det bara bottenskrap *S* Skall ut så fort vädret tillåter, helt själv! Och se om jag lyckas med konstycket att få en firre på kroken 

 

Nä just den helgen så befinner jag mig i mörkaste Småland för att just fiska och äta kräftor. Kusinen har en egen sjö som vi fångar kräftor i på kvällen, mysigt värre. Jaga kräftor mitt i natten med bur å ficklampa *S*

 

Ja det finns ju två alternativ där... Det lite mer besvärliga och för större hål som du nämnde och så det lite enklare ett helt vanligt spackel med glasfiber och härdare

 

 

 

Tjo å tjing, lpp leter efter sitt fiskstimm!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja du får hålla tillgodo med kräftorna för dom är dyrare att köpa än makrillen.

Trevligt kalas och tänk på att baksmällan blr sjutusen gånge värre med skaldjur inblandat så håll i hatten.... pannlampan menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Jo det är väl risk för att man blir på lyset å siktar snett i mörkret. Såg själv att du planerar att åka till Gullholmen. Så ta det vackert, å jo för sjutton, Ta med dig den där smörjan du hittade bakom däcken i garaget. Passar perfekt som bjudsprit *S*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...