Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
shipman

Farymann/Yanmar

Rekommendera Poster

Hej!

Angående motorbyte,har en Shipman 28 med en Farymann diesel har haft otroligt mycket problem med en spoilerad semester som följd.Har gått igenom 2st motorer.Nu ska jag byta till rak axel typ yanmar finns det någon som gjort en sån operation eller kan komma med råd?Allt är av intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min shipman 28 som jag köpte i höstas har föregående ägare monterat en sötvattenkyld Yanmar 1GM motor i (orginal var Ferryman).

Är inte superimponerad över alla detaljlösningar han gjort, jag har bara använt båten totalt 2v så kan inte säga jättemycket om hur det funkar i alla situationer och vad som är bra eller dåligt. Prylarna verkar dock funka som tänkt så det kan säkert vara av viss hjälp för dig...

Vet inte vilka problem han haft vid konverteringen eller exakt hur han löst dem. Det jag kan göra däremot är att ta några bilder eller svara på konkreta frågor om hur det ser ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

Det största problemet för mej är att byta från hydralmotorn till en rak axel.Hur mycket plastjobb tex det blir

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att propelleraxeln utvändigt på min båt är omplastad med en axelhylsa med gummilagring, men jag tror att den går i samma vinkel och inre hylsa som hydralmotorn gjorde. Någon slags koppling tätning sitter i fästet för hydralmotorn. Motorbädden är relativt enkelt gjord, dvs ferrymanens bädd är inte bortplockad utan påbyggd för att passa en lutande motor.

En par kort eller en snabb titt i min båt kan säkert ge en del tips. Men som sagt kan jag tyvärr inte tala om något om hur mycket jobb eftersom jag inte vet det. Ser inte ut att vara så mycket, men ofta är det ju bökigare i praktiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Compis 28 från 1972 som ursprungligen utrustades med en Farymann och hydrauldrift. I höstas var råttet mågat, som det numera heter, och jag bestämde mig för repowering. Eftersom jag hade motorn i förpiken hade jag inget i gamla installationen som kunde återanvändas och av olika skäl valde jag att göra jobbet själv.

Tidigt insåg jag att mycket skulle förenklas av att välja S-drev istället för rak axel. Dyrare javisst - men när motorbädden väl sitter där så följer allt finlir med på köpet. Bara att lyfta in! Värt varje krona jämfört med att rikta in axel mm för en amatör som undertecknad. En nackdel för mig var att hela paketet hamnade rel. högt mht skrovformen. Men fördelarna!!!!!

Jag valde en Lombardini 20 hk och de omfattande nya förutsättningarna innebar mycket följdjobb för balans, spegelvändning mm. Men inget riktigt svårt!

Resultatet blev en mycket enklare, trognare och mer kraftfull motorrelation!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte i våras ut min Yanmar YSG8 till en 2YM15. Ingen modifiering av motorbädd nödvändig. Propellern byttes såklart också för att ta upp den nya kraften på 14hkr. Vilket lyft! 48 för motor och 12 för i/urlyft samt montering av verkstad. Väl investerade pengar för bekymmersfri semester. Knappast investering om man ska sälja, då man om ett par år uppskattningsvis får tillbaka hälften. Sedan fick jag ju några tusenlappar för min gamla motor också.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...