Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Sudden

Var glada att det inte var ni - lagningstips platsbåt sökes!

Rekommendera Poster

Hej

 

Nu behöver jag tips på hur jag lagar båten. Körde på en sten och det var inte på tomgång precis7.gif\smiley-frown.gif\ 

 

Växelhuset sprack så det måste bytas men akterspegeln fick sig en smäll så det räckte. Bifogar ett par bilder på bedrövelsen och ber om assistand med kvalificerade tips på hur man bör laga detta på ett bra och enkelt sätt.

 

Har alltid kört försiktigt och aldrig gått på tidigare men jävlar i havet, ska det vara så ska det.

 

Kan bara småle åt min tidigare fråga om vattnet som kom upp i slangen på framsidan av motorn och om jag borde vara orolig. Håhåjaja...

 

Sudden

 

PS Ingen som har komplett växelhus i bra skick till Yamaha 60/70 hkr -88 och motorkåpan till samma och vill bli av med dem mot ersättning DS

post-4862-1394234748,7389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Välkommen i skaran (som har stött på nåt hårt under vattenytan).

Nåväl, till akterspegeln:

 

Jag skulle nog göra nåt så här att jag först slipa ner ordentligt på bägge sidorna och sen skulle jag lägga på några lager (4-5 lager) matta och polyester på bägge sidor (vikt över kanten) och sen topcoat på för att få skydd mot vatteninträngning. Vill du ha extra starkt så använd istället epoxy och väv (fast det är dyrare) och sist 2-komp färg för skydd mot vatteninträngning.

Sen skulle jag göra en skiva, lika hög som kanten som sticker ut i motorbrunnens övre del på utsidan så den skivan blir jäms med kanten. Använd vattenfast plywood och lackera den sen några gånger för att få den vattentät. Det blå området i bilden.

Sen gör du en duralaluminuimplåt (3 mm kanske räcker?) som går på utsidan, över kanten och ner på framsidan. Det röda området i bilden.

På så sätt får du stöd på båda sidor och så får du stor fördelning över akterspegeln av dels plywoodplattan dels vikta aluminiumplattan när du hänger på motorn och drar åt motorbultarna.

Täta bulthålen med Sikaflex samtidigt som du sticker igenom bultarna och ha muttrarna på utsidan (akterut) så kan du lossa motorn vid behov utan att förstöra tätningarna genom akterspegeln för motorbultarna.

 

Verkar inte bli allför komplicerat som jag ser det i alla fall.

 

Växelhus:

Kolla här (tror Yamaha 60 och 70 har samma växelhus men du får kolla upp själv)

 

Motorkåpa:

Se samma ställe.

 

Kommer att kosta dig några papp men det verkar ju relativt lätt att fixa dina skador, i alla fall så här på distans.

 

Lycka till!

/Bo

post-1495-1394234748,8197_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå här kommer de i bättre storlek

 

en i taget (kan man bifoga flera samtidigt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo,

 

Känns redan mindre bedrövligt.

 

Vilken hjälp!

 

60 och 70 hk är samma

 

Tack

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad Försäkringsbolagen säger om en sån här skada?

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv gått på i sommar, dock inte så det uppstod sprickor

men väl en fördärvad propelleraxel samt oljeläckage från

vxl-huset. Jag har en 90 hkr Yamaha och jag väntar med bävan på

vad försäkringsbolaget säger. Självrisk på 2500 kronor men har man otur

får man stå för en del av kostnaderna för nya delar(de räknar som

bekant bort ålder, mm på på motorn) Båten är nu upptagen för reparation

hos den lokala marinan! Återkommer när jag vet slutsumman3.gif\

post-20055-1394234749,1516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det blir väl vad de brukar kalla Sjöskada i sina villkor. Grundstötning kan vara ett exempel på en sådan skada.

Åldersavdrag får man ju räkna med här. Så är det frågan vad du har för självrisk. Hör med ditt försäkringsbolag hur det blir i ditt fall. Lagningen av akterspegeln, om du skulle lämna in hos fackman för lagning, kostar en slant också.

Om skadans värde i slutändan överstiger din självrisk så får du ju lite ersättning som hjälp på traven i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöskada blir det... Blir inte billigt iallafall pga åldersavdrag. Allt blir dock åtgärdat på ett bra sätt.

 

Kuriosa, vet ni vad en ny huv kostar... 8 500 bagis!!!! Rånarluva på kan man tycka

 

Var dock ute i helgen och dök efter den med framgång men det var faan vad den såg ut, repig och dan. Vi hittade ett gäng skeddor från utombordare kring grundet, tydligen fler som hittat stenen...

 

mvh

Sudden

 

PS Vill tacka för bra svar, speciellt från Bossee

post-4862-1394234761,7093_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Motorhuven, om den är hel, kan du spraya med Yamaha orginalfärg och sen spraya på lite klarlack så blir den nog fin.

http://www.yamaha-motor-europe.com/accessories_parts/accessories/acc_details.jsp?grpId=85&productId=1969$2$Maintenanc&year=-1&pageNr=1&accessoryId=3897

Men se upp för det är olika nyans på blå metallic för äldre och nyare Yamaha.

Dekaler går att köpa som reservdel (fast det brukar vara rätt dyrt som orginaldel). Kanske Dekaltrim har el kan göra för billigare peng om du behöver.

 

Om motorkåpan spruckit så kan det bli lite knepigt att laga för det är i regel nån sorts plast som kan vara svårt att hitta lämpligt lim till. I regel får man förstärka på insidan lite så sprickan inte kommer tillbaka.

 

Körde för länge sen på en sten med min gamla båt och motorkåpan lossade men det drog bara sönder infästningen så jag slapp undan med nytt sådant. I övrigt var kåpan hel efter incidenten.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Sudden

 

När jag läste ditt inlägg och speciellt rubriken;Var glad att det inte var ni- ... Kom jag att tänka på en tråd i ett annat forum

 

 

http://www.fendern.se/segla/index.php?act=ST&t=3453&f=11&view=findpost&p=25869

Efter att har beskrivit ett omfattande renoveringsarbete, visar trådskaparen bilder på vad som hände med båten strax innan sjösättningen och skriver;

 

Båten ramlade rakt på masten och fick spridarna till fiolstaget rakt genom skrovet. Jag hade dock riktig tur i oturen och det enda som hände var att jag fick ett 5x5 cm stort hål. inlägg nr 11 en bit ner på sidan.

 

Och han hade ju rätt. Plastbåtar är gansnska enkla att laga.

 

ha´ t sô pen´ t

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fattig igen...

 

Liten rapport om hur allt gick till slut. Kan vara tips om ni själva råkar ut för detta. Försäkringsbolaget kopplades in.

 

Båtfan är hemma och blockerar hela uppfarten som vanligt (var ganska skönt med den borta)

 

Motorn fick ett nytt växelhus och de mesta prylarna var ok att flytta över. Lager & axel byttes. Blev inte billigt iallafall tack vare åldersavdrag men nu vet jag att allt är ok. Kan någon förklara varför reservdelar till motorerna är så fantastiskt dyra?

 

Huven kostade som sagt 8500:- så jag är glad att jag hittade den igen. Som den ser ut är det nog ingen skurk som vill ta i den ens med lång tång.

 

Båten är lagad på varv av proffs med rätt grejor och verktyg.

 

Kan bara säga att jag har blivit mycket korrekt behandlad av verkstaden och varvet och inte minst av Länsförsäkringar. Ett tips, prata med försäkringsbolaget om vad ni kan själva bidra med och kom överens om reduktion av självrisken.

 

Ser ni en båt som kryper fram i ett par knop så vet ni vem det är. När ekonomin repat sig får man väl fundera över en GPS plotter (någon som har en bra begagnad (färg) med karta över Stockholm som vill skiljas från den?)

 

mvh

 

Sudden

 

PS Glömde en sak - om ni går på och växelhuset tar in vatten - låt motorn vara nerfälld i vattnet eller lägg växelhuset i oljebad - det rostar annars och blir mycket dyrare att laga DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kolla i byrålådan om du har en hand-Gps typ Garmin e-trex summit. Om det skulle vara såå väl så fortsätt leta bakom skokartongerna efter en laptop och om du hittar det- rusa genast åstad och köp laddkablar till båda enheterna. Sätt dig sedan framför datorn och ladda ner någon av de gratiskartprogram som finns.

Vi tar oss fram säkert och billigt med min gamla Gps som jag normalt använder i skog och mark när jag inte vill gå vilse och med gubbens lindrigt beganade laptop kartprogram. Annars så kryllar det säkert av beg. plottrar på blocket. Livet är tusan så mycket enklare när man ser precis vart man är på sjökortet. Det tillför en helt ny dimension till båtlivet, vi håller oss inte längre till farleder utan vågar oss in på okända områden. Men sjökortet ligger alltid bredvid och vi dubbelkollar hela tiden, Det duger inte att bara kunna köra efter GPS, en vacker dag är batteriet tomt och man måste använda vanliga hederliga metoder.

Kör försiktigt!

Birgitta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...