melle 7 Postad 12 Augusti , 2006 Ungefär hur många meter lina är det på en 42ft segelbåt? Vänligen Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 12 Augusti , 2006 100-150 meter ankar/förtöjningsgods? Mantåg ca 4 ggr längden, storfall ca 2 ggr masthöjd osv. Beror väl ganska mycket på.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 12 Augusti , 2006 Angående ankarlina. Kätting eller vanlig lina? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 12 Augusti , 2006 Det är valfritt. Skall du ha kätting bör du ha ankarspel också. Alternativ är en blyad lina, eller en femmeterskätting i änden på en vanlig ankarlina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 13 Augusti , 2006 Fördel/nackdel med blyad lina och kätting? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 13 Augusti , 2006 Ska man rusta en 42-fotare bör man nog läsa lite böcker och tidningar om båtar, segling mm. Kolla på biblioteket, de har mycket intressant till låg kostnad.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 Augusti , 2006 Han vill hellre ha en DVD om detta. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 13 Augusti , 2006 Alltså att ni bara orkar med... Varför inte bara besvara frågan? Och varför skriva något som inte ger tråden mervärde? Visst kan jag läsa böcker osv. Men frågar jag något är det av en anledning. VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 13 Augusti , 2006 Tyvärr så tror jag det var den där avundsjukan som slog till igen Andreas.. Men bry dej icke så mycke tom det, se det som att skadeglädjen är den enda sanna Tyvärr har jag ingen aning om frågan men tänkte bara önska Lycka till! //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
satori 0 Postad 13 Augusti , 2006 Du kan kanske använda denna hemsida som underlag för dina beräkningar till den löpande riggen http://www.poly.se/ropeguide/ropeguide.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 13 Augusti , 2006 Fördelen med blyad lina är att du har en lina med tyngd (och därmed ankringsegenskaper) som en kätting, men du kan hantera den som ett rep. Nackdelen är priset. Här kan du läsa lite om ankring, http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/index_ankring.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 13 Augusti , 2006 Man bockar och bugar VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 13 Augusti , 2006 Det beror lite på vad du skall ha för ankare.. Det är ju alltid bra att ha lite kätting på för då fjädrar det lite när det kommer större vågor, annars blir det lite stumt och ankaret kanske släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 13 Augusti , 2006 lpp2: Går det inte bra att då använda en förtöjningsfjäder mellan ankar och kätting för att få lite fjädring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 15 Augusti , 2006 Ärligt talat så har jag aldrig hört någon som har haft detta. Kan tänka mig att matrialet i förtöjningsfjäder inte är lampad för detta å sen så skulle nog ankarlinan trassla in sig i fjädern när man lägger den i backen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 15 Augusti , 2006 Lina? Fiskelina? Lina till förankring? Lina till seglen? Lina till mantåg? Eller allt ihopräknat i hur många meter totalt det finns av olika sorters snören på en segelbåt? Svårt att svara på om man inte vet vad som efterfrågas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 Augusti , 2006 Gissningstävlan!?! Jag gissar på 273,4 meter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 15 Augusti , 2006 Ärligt talat så tycker jag du ska köpa båten först, sedan så kan du komma med frågor angående det ena eller andra som sitter på eller bör sitta på båten.Att komma med i mitt tycke orelevanta frågor rörande något du inte ens har köpt tycker jag är en utopi.Men det är inte min sak att avgöra hur seriöst du vill resonera angående antal meter lina eller kätting det ska vara på en 42-fotare.Köp båten först och resonera därefter är mitt förslag. Nu låter jag väl väldigt otrevlig i mitt inlägg, men många frågor av den här typen gör att du inte blir tagen på så stort allvar i det långa loppet, det säger jag av erfarenhet då många andra före dig har gjort samma sak.Sedan får du ta mitt inlägg som något negativt om du vill det, men jag vill dig bara väl. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 15 Augusti , 2006 Willi: Anledningen att jag frågar är för att lite lätt kunna göra en kalkyl på saker som kan behövas bytas ut (alternativt utrustas med beroende på båtens typ av projekt). Det va mest ett tal mellan tummen och pekfingret jag va ute efter. Ett givande svar gavs ovan till en länk med olika båtars tågvirke. En sak är säker. Jag lär mig nya saker hela tiden. För en vecka sedan visste jag inte vad mantåg var etc. Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar har jag lärt mig:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 16 Augusti , 2006 Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar Fast ännu mer sant är: Det finns inga intelligenta frågor, för om man skall kunna ställa en intelligent fråga måste man känna till svaret - och då är man ju dum som frågar. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 17 Augusti , 2006 Blyad lina fjädrar vilket är snällt mot båten och gör att ankaret inte rycks upp (kedja fjädrar mycket lite mellan u-form och rak).Kedja tål slitaget mot botten bra.Använd mycket lina för att få vinkeln mot botten så bra som möjligt. hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser