Fischy 0 Postad 12 Augusti , 2006 Hejsan jag har en ryds camping me en 70hk gör ca 27-30 knop undrar om den orkar dra wakeboard? den orkar ju dra tube (ring) men de e väll inte redigt samma tryck på en ring som en wakebord? tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Augusti , 2006 Hej, Kan inte tänka mig att det blir några problem. Åkte själv Wakeboard bakom min gamla båt, en HT båt 5,40 x 2,20 med 65 hk Suzuki 2-takt (1991). Visst det blir lite motstånd när du skall dra upp åkaren men väl uppe blir det inga problem. Du vet hur den personen med en Wakeboard skall ligga i vattnet när du skall dra upp ur vattnet va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fischy 0 Postad 12 Augusti , 2006 Nej jag vet inte hur han ska ligga i vattnet har aldrig kört/åkt wakeboard men tycker det värkar KUL!! =D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 12 Augusti , 2006 Sitt/ligg på huk i vattnet med brädan på tvären mot båten. Glöm att det är en wakeboard. Ligg precis som om det vore vattenskidor. Spikraka armar, knäna i bröstet och bara att hålla emot. Det är inte tungt om man ligger på detta sätt. Även barn orkar hålla emot. När man kör denna köttbullestil blir det varken vingligt eller jobbigt i benen. När man sedan börjar komma upp ur vattnet svänger man brädan åt det håll man vill åka. Det är ingen brådsa att resa sig upp. Det går bra att komma upp helt och hållet som en köttbulle och därefter ställa sig upp. Skulle båten ha svårt att orka kan man istället hjälpa till lite genom att resa sig tidigt för att minimera vattenmotståndet. Man kan ju även starta från brygga. Lättare för båten, men min uppfattning är att det faktiskt är lättare/stadigare för nybörjaren att starta ur vattnet. Speciellt med köttbulletekniken. Vill man style:a till det ordentligt kan man prova hoppstart från brygga. Det är inte lika svårt som det låter. Jag menar det. Man slipper hela plöja-genom-vattnet-proceduren, håller sig torr och känner sig ball. Det hela handlar bara om att göra ett litet skutt och att förare/åkare har lite tajming med gaspådrag resp. skutt. Stå med brädan på tvären på bryggan, gärna över ett hörn. Hoppstart är dessutom lättast för båten. /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Augusti , 2006 Dra upp knäna mot bröstet, mellan armarna, och wakeboardbrädan tvärs åkriktningen. Raka armar. Dra på, och du kommer första biten att plöja fram med bräden tvärs åkriktningen. Snart har brädan fått lyftkraft och då reser du dig upp samtidigt som du vrider brädan i åkriktningen och vipps så åker du på vattenytan. När du tränat några gånger så är det väldigt enkelt sen att komma upp. Det går även att hoppa i från en brygga men det kräver timing så vänta med det tills ni blivit varma i klädarna så att säga. Tips: första gången jag skulle åka Wakeboard, tror det var 2000, så hade jag ingen som helst att fråga, jag fick experimentera med det mesta själv. Ta hjälp av nån som kan, det sparar du tid på. Men i alla fall, första gången jag skulle åka visste jag inte riktigt hur långt fram-bak bindningarna skulle sitta på brädan. Jag satt dem (förstås) för långt fram... och jag gick på näsan hela tiden och jag trodde aldrig jag skulle lära mig åka Wakebord. Men så kom jag på att jag kanske skulle prova att flytta bak bindningarna och se då gick det så fint! Kul är det i alla fall. Jag skaffade en Wakeboard pylon (stång) nåt år senare och då är det dels lättare att komma upp ur vattnet då det blir en mer uppdragande kraft dels får man ju helt annan höjd på de (små) hoppan osv som man kan få till. Brädan jag har är väl antik nu, heter Scarecrow, men bindningarna har jag uppgraderat en sväng till bekvämare HyperLite Split (tror de heter Vario numera) som är enkla att ta på/av och passar fler än mina fötter. Lycka till. Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 13 Augusti , 2006 Jag fick ett starttips för nybörjare som tydligen fungerar perfekt även när betongsuggor ska upp ur vattnet. Sätt åkaren på en upp- och nervänd åkring som ligger och flyter i vattnet. När åkaren börjar få några knops fart så kommer åkringen att skära ner i vattnet och då ställer sig åkaren upp på brädan. Har inte testat detta själv, men det verkar genialt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 14 Oktober , 2006 ja själv har man ju åkt bräda efter en gammal 10 hk, inget hett tips för en ny börjare preccis;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser