Heol 0 Postad 12 Augusti , 2006 Hej, Jag har just köpt min första båt, en örnvik 500 sport med en johnson 75 hk på. Enligt knop mätaren så gjorde de 27 knop med två pers. i. Trimmade ut motorn 2 steg och nu gör den 28 knop. Propellern är 13 1/4 X 15. Har ingen varvräknare så jag vet inte vad den varvar? Visst borde den gå över 30 knop? Vad kan man mer göra för att den ska gå fortare? / H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 12 Augusti , 2006 Vet inte direkt på rak arm vad du bör göra med motorn m.m. Men rent allmänt om du vill att båten ska gå fortare så kan man till att börja med tvätta rent skrovet från ev. beväxning. Det kan bromsa en hel del. Du kan sätta dit speed rails på skrovets steglister för att få mer lyft ur vattnet. Ger en snabbare planing, högre gång (mindre blötyta = mindre friktion mot vattnet) och bättre bränsleekonomi (..sägs det.) Sen finns det ju trimfena man kan sätta på motorn. Vet inte om det ökar farten dock om båten redan går fint i sjön. Eller trimplan för samma ändamål. Annars får du väl montera nån typ av varvräknare för att testa om den varvar ur och då kunna välja propeller! Du kan väl först genom att lyssna avgöra om motorn varvar upp lika mycket med växel i som utan. (frilägesgas/hamngas) Jag är ingen superexpert på just dina prylar, därav det lite allmänna svaret. /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heol 0 Postad 14 Augusti , 2006 Kan man köpa en 13 1/4 x 17. Visst borde den gå bättre då? Eller går den sämre? H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heol 0 Postad 23 Augusti , 2006 Hej igen. Har nu kontrollerat med en varvräknare och den varvar 5700. Enligt typskylten så är intervallet mellan 5200-5800 och max effekt vid 5500. Vi var två st. i båten då. Kan jag köpa en prop. med 17 tums stigning? / H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jodajoda 0 Postad 23 Augusti , 2006 Hej. Vilken höjd sitter motorn på? Sitter den jämt med kavitationsplattan så börja med att hissa 2 hål, varvet kommer öka och sätt på en större propp, en rostfri när du ändå håller på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 24 Augusti , 2006 Med en kry 75 hp motor på en femmetersbåt bör den göra minst 35 knop. Vår förra femmetersbåt gjorde 32 knop på GPS med en 50 hp fyrtakt... Första tipset är att kolla med en bärbar GPS - om det är en trycklogg i båten så brukar de inte visa så speciellt exakt (ofta för lite). Om du på GPSen inte får upp högre fart - kolla så att det inte är en massa vatten mellan skrovet och durken? Den verkar ju inte övervarva direkt, så frågan är om en propeller med högre stigning är lösningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser