Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Mmaarrccuuss

Ska det vara olja i drevvattnet? =/

Rekommendera Poster

Jag bytte min drivknutsbälg på mitt 100A-drev idag.

Usch usch och HJÄLP!

 

Oljan var som en gravt misslyckad och rejält skuren brunsås!

När jag lossade bälgen rann en äcklig brun sörja av oljevatten ut. (100A-drev har drevolja i bälgen.) På kullagret kring drivaxeln var det lite rost. När jag sedan öppnade bottenpluggen på drevet rann det först 2-3 deciliter rent klart vatten ut, och därefter äcklig olja.

 

Nu vill jag att ni, NÅGON, lugnar mig och berättar att det förmodligen inte är någon fara. Bara att först byta olja med några täta intervall, och att drevet sedan är som nytt!!

Inte kan väl någon vätska (olja eller vatten) ta sig genom akterspegeln och ner till svänghjul m.m.?? Det måste väl sitta en ordentlig packbox bakom kullagret? Annars skulle ju (även i ett friskt drev) drevoljan rinna in..?

 

Visst är det ingen fara inte?? (snälla..)

 

/Marcus.

 

 

Ni kanske undrar varför jag inte märkt att något varit fel tidigare. Jo, för det första är båten ny för mig (håller på att serva igenom den). Och då drevet stått still ett tag så skitar sig olja/vatten med oljan överst så att det endast är olja på stickan. Jag har sett att bälgen sett lite väderbiten ut, och att det vore bra med ett byte. Jag har oxå sett att oljenivån varit lite för hög och misstänkt vatten i botten. Men nu är bälgbytet gjort iallafall! Bättre sent än aldrig åtminstone!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har drevet haft denna vattensörja i sig??

 

1. Hitta felet där vattnet har kommit in

2a. Tappa i ny olja och hoppas på det bästa

2b. Helrenovera drevet med nya lager mm, knappast lönsamt.....

 

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur länge det har varit såhär. Jag köpte båten i juni. Jag tror inte att någon bytt olja i drevet i år iallafall. Så sörjan kan väl ha varit där hur länge som helst. Kanske ett år, kanske två eller fem... 9.gif\

 

Jag hoppas att vattnet kom in genom den gamla bälgen, för då är ju problemet löst, fast jag ser inget hål i den. Men i alla veck inåt är gummit sprucket och milimetertunnt. (ta en rasp och raspa er i armvecket tills ni nästan blöder, och kontrollera sedan om ni är vattentäta!)

 

Jag ska oxå byta bottenplugg med kopparbricka på drevet. Den såg lite trött ut. Sen vet jag inte var det kan komma in vatten annars. (?)

Vid propellern?

Där styrstången går in?

I skarvarna mellan drevets olika delar? (där SER det väldigt tätt ut dock)

 

Jaja.. Det här blir nog bra på en 10-årsperiod ska ni se!

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog kan det väl löna sig att byta lager mm i ett drev som vvarit vattenfyllt. Garanterat billigare än att köpa ett begagnat drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu menar jag inte att drevet kommer att säga upp sig pga att det varit vattenfyllt, men man borde nog öppna upp det och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...