Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Talla

fråga om föräkring på båt!

Rekommendera Poster

tjo! finns det något bolag som har premiekalkylering på internet?
tacksam för tips!
mvh johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja... har du kollat?

Atlantica, Svenska Sjö, Länsförsäkringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med Atlantica så hade min premie blivit mer än 100% dyrare än vad jag betalar hos Länsförsäkringar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjo!
Tack för tipsen! har kollat mellan olika bolag å det är en del som skiljer sig i innehåll och priser.
Mvh Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

if.. har oxå premiekalkylering (svårt ord) på nätet!

Har för mig att Trygg Hansa oxå har det.

Ett tips: Deras beräkningsalgoritmer för att få fram en premie som funktion av båtens värde m.m. är inte steglösa. Det kan vara samma premie för en båt värd 50 och 53 tusen t.ex.

Du vill ju ha så högt värde som möjligt med så låg premie som möjligt. Prova att skriva in värden någon tusenlapp upp och någon tusenlapp ner för att hitta deras gränser. Är din båt värd c:a 50 tusen kanske det är smartast att skriva 49 000 för lägre premie, eller 53 000 för att få lite extra om olyckan är framme.

Ni kanske tycker att det verkar larvigt, men bara så ni vet! 9.gif\

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

svenska sjö har 10% av värdet på vår segelbåt och de går marknadsvärde utan åldersavdrag.

värdet på vår träholk är 120 000 och premien är 1200 kr.

detta då på en träbåt.

bästa avtalet jag kom fram till.

post-13808-1394234749,2499_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar vi självrisk eller premie?

12.000:- i premie låter ju inte så trevligt (visserligen är det svårare att försäkra en träbåt)

Tyckte vi fick bästa premie/självrisk och innehåll hos Atlantica ca2700:-

Svenskasjö var betydligt dyrare.  (bavaria 30C)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller också på och kollar försäkring och Svenska sjö kräver medlemskap i båtklubb. Dom har också luriga gränser. Över 35 knop blev försäkringen ca 3 ggr så dyr! Alltså ca 15000 istället för 5000 för den jag kollade. Valet stod mellan 115 och 100 hästar till en 5,70 Finnmaster. Sparar gärna 10000/år för 3 knop maxhastighet.

Har inte besämt mig men jag tycker Länsförsäkringar verkar bäst so far.

Vad tycker ni andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

med tanke på premien så bör nog fullvärdet kollas en extra gång eller är holken bara värd 12000:-

Lite utanför tråden: Är försäkringar obligatoriska?? självrisk, vilkoren mm så kan man själv stå för skadorna. och på andra områden som fordon förosakar skador på 3 man och ej har försäkring så går trafikförsäkringsföreningen in. hur är det på sjön??

Kan förstå att i trängslen runt storstäderna kan det kännas tryggt men i små insjöar?? 

post-15930-1394234761,2031_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du vållande till att fartyget på bilden gått på grund gäller det att plånboken har mer än ett plastkort ifall du kör oförsäkrat. Redaransvar gäller även för tex Optimist-ägare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha. Skön bild.

Man kan ha bara ansvarsförsäkring om man skiter i sin egen båt om nåt händer. Sätter man av pengarna vad den vanliga försäkringen kostar så har man ju snart en ny båt.

Å andra sidan...

Blir den stulen dan efter man har köpt den så är det ju himla retligt.

Mitt val blir att jobba ner premien genom förarbevis, Klass3 lås, startspärr och rätt bolag. Länsförsäkringar rabatterar ganska bra om man har bra sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Enda stöldrisken jag ser är aluminium tjuvarna som härjar fritt annars är nog min avförd som ej attraktiv på tjuvarnas marknad.

ang trajler så tar jag handsken och muttrarna och slänger i bilen enklast och billigaste lösningen.

Hörde från en båt klubb att endast försäkrade medlemmar var välkomna och att endast typade båter gick att försäkra, så vad gör vi andra som har flytetyg som ej tillverkats i stora serier eller är lite hemmabyggda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...