Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
johan74

Mercruiser som har skurit eller ??

Rekommendera Poster

Jag fick problem med min Mercruiser 5,0 med alphaone drev i går, det började låta konstigt om motorn (ett högt tickande ljud) när jag körde så jag stannade och väntade ett tag så att den svalnade av , motorn startade senare men det lät som att den inte gick på alla cylindrar samt att den dog när jag la i växeln.

 

när jag ska starta nu måste jag pumpa på med mycket gas för att den ska gå igång, motorn är sjövattenkyld , har kollat oljan och den verkar helt ok.

 

Har motorn skurit ? ,det är årsmodell -01 på den. Är det någon som vet vad det kan kosta att repa den om ifall några cylindrar har skurit samt är det någon som vet några bra båtmeckar i stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Her du inte servat motorn.

 

Det kan även vara fukt som kommit in coh stör elektroniken. Vi hade samma bekymmer med vår VP 4,3i som bara var 4 år gammal. Det visade sig vara korrosion på ett par kablar som gick från motorn till säkringsboxen. Insprutningen kan då balla ur och ge ett tickade läte.

 

Ring en verkstad och fråga annars.

 

 

//Mac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tickande ljud brukar betyda att felet har med ventiler eller lager att göra. Så kanske någon ventil skadats eller så har ett vevlager eller liknande skurit.

Repkostnader är omöjliga att förutse, men om du lämnar den på verkstad så kan man nog anta att 10000:- är det minsta ifall ett lager eller en cylinder skurit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ur tändstiften och titta på färgen - om en cylinder gett sig så syns det direkt på stiften (blöta, sotiga). Nästa steg är att göra ett kompressionsprov om det visar sig att motorn inte går på alla cylindrar. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar ! Jag ska kolla med upp allt som ni har föreslagit och återkommer med nya frågor senare / Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyft ventilkåporna och det så helt normalt ut, men sen tog jag ut stiften då kom det ut vatten från en cylinder, det verkar vara topplockspackningen som har rykt , men är det något mer som kan ha gått sönder ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpor eller knä kan ju oxå vara kass, därav vatten i cylindern. Verkar iofs lite konstigt om det är en 01:a såvida den inte gått i Florida i USA.

 

/mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...