Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Pentafreak

Info om Archimedes Penta 550X

Rekommendera Poster

Hittade denna bild där man kan se förgasarna med tillhörande trattar.

////TJ

post-21405-1394235527,7767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag är ny på sidan. Sommarn 96 fick jag stora båtnojjan, hadde 3 båtar samtidigt och läste mkt om gammla båtar o motorer. Fastnade för de svenska. Och bilden på just denna Tornado ur en tjock bok stannade kvar som en liten dröm. Visst vore det häftigt att få sätta en sån på akterspegeln. Jag vill bara delge detta. Jag åkte för att handla en 55a en dag, väl framme såg jag att något inte stämde, växelhuset var inte rätt, långt smalt och spetsigt. Inget riktigt racerhus! Men långt från Penta. Såg väldigt likt huset på den West Bend 45 jag hadde på en träracer, 96. Har kikat lite, och allt tyder på att det är så. Det sitter ett hus från En chrysler motor de är väldigt spetsiga, mkt fräckare än alla andra, fartigare!!! Kanske kan vara något för er som vill åka fortare, montera sådant och få slimmare vxlhus och tillgång till fler propellrar. Kan ta bilder, när det är demonterat, om nån är intr. Är själv mkt nyfiken på hur detta är monterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid kul att se bilder på andras projekt. Det kanske kan vara ett växelhus från en Johnson/Evinrude? En del av dessa har ju också spetsiga växelhus med noskon. Jag tror att propellrar från Johnson/Evinrude passar på Penta. Kanske Penta har plankat deras växelhus? Hur som helst, jag gillar också de svenska utombordarna. Har just fått tag på en 20 hk Volvo Penta 200 (1977 - 79) som ska gås igenom. Är tänkt att den ska sitta på en gammal 10 fots With-jolle som också ska renoveras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant......Ta gärna några bilder och lägg upp, så får vi andra se hur det ser ut.

 

//TJ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaa, den filmen visar en ren tävlings motor.

Den motor som jag efterlyser var en upphottad std-motor som fanns att beställa hos återförsäljare runt om i landet. Kostade säkert lite mer än en vanlig 550, men för den som ville ha lite mer sprutt i sin JOFA STING t.ex. så fanns detta alternativ.

Vad jag kan förstå så såldes det nog inte så många, och med tanke på att denna motorkonstruktion kanske var lite vek i vissa avseenden så är väl chansen att hitta nån minimal.

Jag får väl bygga mig en fusk-klon av en vanlig motor, men då behövs det bilder så jag  får se hur den ska se ut.

///TJ

post-21405-1394235723,7526_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jodå det är jag med på. Den bygger troligtvis på archimedes 500cc block. Jag har fått tag i en Elektrolux E50 sport som ska renoveras framöver, den borde vara föregångaren till Sx och Tornadon. Är det någon som vet vad som skiljer e50 från e50 sport?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK gott folk

Har nu (äntligen) fått tag på rätt propp (Tack Johan B)......

Det är en Radice LEGA MILL-B med 380 i stigning. Kommer att prova den så fort båten är i sjön. Om man tiitar i dokumentation och på gamla bilder så tror jag nog att jag är ganska rätt ute.....

En liten bit på väg...

Ny polerad och fin:)

//TJ

 

post-21405-1394235938,0088_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes my friend they seem to be all over the world, is it the right engine you were looking for on Ebay UK.

this one is worth watching there are others on there, it is just a pity about the distance.

Regards,

Bill..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen lite bilder på denna omtalade motor.

Observera trattarna på förgasarna.

post-21405-1394236418,1173_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en mycket intressant tråd. Jag köpte mig en AP 550 tidigare i veckan, som jag håller på att göra iordning.

Ni verkar kunne en del och ha skruvat en del med dessa motorer, är det någon av er som har delar att sälja som t.ex. brytare och kondensatorer eller vet villka man kan köpa nya som passar?

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med Bengt Ahls Marin?

08-640 48 90 

Vissvassvägen 5

13567 TYRESÖ

Annars borde nån moppe-brytare vara lika. Ska tusan kolla med en tändplatta från en gammal Zundapp, få se om det stämmer någorlunda.

Kondingen är lite mer speciell då den är skruvad i plattan.

 

///TJ



Senast ändrad av Pentafreak | 07 juli 2010 | 07:01

post-21405-1394236423,8201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande, låt mig gärna veta hur det går!

Jag köpte själv en gammal Selco med en Archimedes Penta 550x för någon månad sedan. Jag bytte ut stiften till nya NGK BPR7HS-10 (enl. NGK:s hemsida, hittades hos Wahlborgs Marina i Göteborg), men motorn dör fortfarande när man höjer gasen. Den går alldeles utmärkt på tomgång och är lättstartad, men klarar inte snabba höjningar av gasen. Något får mig att tro att detta beror på bensin-filtret eller -slangen, men jag kan absolut ingenting om motorer, så tips är välkomna (gärna var i Göteborg man kan inhandla reservdelar också). Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt kondningar samt en av tändspolarna samt stält in tändningen. Men det på ren svenska åt helvete. Nu rusar hon när jag startar och sedan efter en stund nästan dör, går ej på lite gas men går hyffsat på 1/2 gas (22knop). Men sedan spelar det ingen roll hur mycket jag gasar.

Ni som har AP 550, hur snabbt går era? Jag har en 420 öppen sportbåt och tycker 22 knop är för lite. Gjorde 22knop med VP400 förut. =/

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog börjat med att kolla alla bensinslangar, från tankanslutning fram till förgasarna så att dom inte läcker eller att nån av snabbkopplingarna suger tjyvluft.

Gamla slangar på dessa motorer vill gärna torka och spricka.

Gör rent filtret.

Sen tar du hjälp av nån som kan pumpa på blåsan samtidigt som du testkör.

Går den bra nu så är sannolikt bensinpumpen kass.

Blir det ingen skillnad så bör du dyka djupare in i härligheten och rengöra alla 3 förgasarna.

Jag förutsätter att förgasarna är korrekt inställda, att ingen skruvat på dom..

Reservdelar kanske finns hos Emilssons Motor i Göteborg

Lycka till.....

 

//TJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, någon som vet lösningen på mitt problem. Följande händer.

Startar motorn och hon går då på 2 av 3 cylindrar (3:an går ej). Jag gasar och hon går på 3 cylindrar på högre varv, jag släpper gasen och hon går ner och nästan dör. Precis innan hon håller på att dö får hon spelet, hon tokvarvar som om jag hade gett henne full gas.

 

Fattar ingenting av detta, har bytt 3:ans tändspole, bytt alla kondensatorer, rengjort alla förgasare, bytt tändstift samt ställt tänningen. En tanke jag har är spolarna, kan spolen vara sönder? Men samtidigt så delar ju 2:an och 3:ans cylinder på samma spole. Skumt som faan.

 

Hjälp!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, hittade felet idag =) Bus enkelt!

Föresten någon som vet var man kan få tag i en kort rigg axel billigt?

Eller en propeller?

 



Senast ändrad av Jonte_VP250 | 15 juli 2010 | 18:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har liknande problem på min motor. Hur gjorde du för att lösa det?

Mvh
Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, plocka av svänghjulet med en avdragare, känn sedan på tändplattan. Går den att rucka på eller vrida på en liten bit (glapp).

Det du behöver att göra i så fall är att ta bort förtändingsstaget och vrida tändplattan medsols så att den går att lyfta av. Därunder skall det finnas en (packning), troligen så är den utsliten.

Åtgärdas genom att ta bort denna och ta isoleringstejp 2 eller 3 varv, se till att du sätter tejpen i underkant av klackarna som tändplattan glider på och vik sedan ner isoleringstejpen över klackarna på ovansidan och tillbaka med allt. Klart!

 

Hoppas det funkar för dig och att det är så här enkelt fel.

 

Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ive got an Archimedes Penta 550X in a bad shape. We would like to rebuild it for an older racing catamaran. I have only partslist and documents about the regular Crescent 55 and nothing about the racing engine. Could anyone of you help me with a scan or copy of documents, pictures etc? Thank you,  best regards, Roman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Try this site....

 

http://www.raccom.se/

Its one of us crazy swede`s buliding an Crescent Tornado clone.

But.. how bad is it??

Most of the parts from the regular 550 is the same on the X-engine. Except for the intake/exhaust that has been machined??  to a bigger size according to the homologation charts. The carbs have bigger jets.

I also have some exploaded views and maintenance charts for the regular if you want it...

///TJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej guys,

after some work done we got a Crescent Tornado and one AP550X completely rebuild.

Im really proud. Here a picture.

Best regards,

Roman

post-6013-1394237414,9676_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...