Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Pentafreak

Info om Archimedes Penta 550X

Rekommendera Poster

Söker info om en utombordare som hette Archimedes Penta 550X(SX)(Crescent Tornado?) och var en fabriks trimmad 55 Hkr från början av 70-talet.Har lite funderingar om att börja tävla i klassiker tävlingar.

Söker allt som har med denna motor att göra ,bilder,dokument,delar,ev hel motor.

M.v.h Tommy

post-21405-1394234747,8439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Drar upp denna gamla tråd igen då jag inte har varit inne på maringuiden på ett tag.


Crescent tornado ska bara ha till verkats i 10 exemplar och sålts till folk som var högt uppsatta i nymansbolagen om det stämmer vet jag inte. Jag har också hört att Motorblocket är modifierat med större insug osv dessutom med modifierade förgasare. Motorn ska vara utrustad med radice 2 bladig mässing propeller, har en själv en oanvänd är lite små stolt :D.


 


Vad roligt att det finns andra svensk tillverkade utombordar freaks på maringuiden :P


Hade ingen aning att tornadon fanns även som archimedes, vart har du hittat bilden någon stans. Eller är det rent ut av din egen motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är tyvärr inte min egen.Har dock en vanlig AP 550 från -71 som går som en dröm.Har hitills kört med en 2-bladig RADICE, men nu i somras satt jag på en MICHIGAN som var lite större.Båten gick kanon ända tills växel-drevet gick åt h....vete.Berodde nog på att proppen var för tung.Man kanske borde ha startat med växeln i???

 

Hursomhelst,det jag lyckats få fram är att alla kanaler (insug,utblås) var högglans polerade samt att kolvarna var jackade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en ap 550 offshore 73 som nu bara ligger har nämligen bytt till en Crescent 55 68 den har ju faktiskt lite snyggare utseende ;), den motorn ska jag köra med en radice propeller och aliminiumtrattar.

Du har ingen anning hur mycket kolvarna var jackade osv skulle vara rätt roligt att vässa sin egen motor lite granna. Killen som jag brukar köpa delar av påstår att han har hjälp en kille med att renovera en tornado.

Dom bytte då motorblocket och fick modifiera det nya standardblocket med att fräsa upp insugskanalerna osv.

Dom bytte tydligen inte kolvarna men jag kan nog tänka mig att dom är jackade. Han snackade även om att det gick att köpa trim motorblock och att dom var likadana som dom som satt på Tornadon. Jag har även hört historier om att kolvarna i tornadomotorn ska vara samma kolvar som man hade i Electrolux e30 och att man då fick en cylydervolym på 648cc eller vare nu var och att det typ skulle göra så att komprisionen blev högre. Men den teorin låter lite långsökt med tanke på att cylinderblocket inte går att borra upp därför motorn inte har ett avtagbart topplock plus att cylinderväggarna är hårdkromade. Och jag tror inte att man gjorde ett special motorblock för att tillverka 10 motorer.

Vad har du för båt och hur mycket stigning på propellern kör du med och vilka farter kommer du upp i??

Kanske var det så att ditt drev bara var slitet och när det fick lite extra påfrestning la det av. Det borde ju fungera med att renovera det. Har för mig att dessa växelhus ska palla rätt mycket stryk men jag kanske har fel :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prata med en kille här i stan som servar motorer och har hållit på lite med dessa motorer.Han kanske vet lite mer.

 

Båten jag äger är en Venjan Boat (se bild) och tillverkades i början på 70-talet för att tävla i Roslagsloppet.

Den byggdes enbart för AP 550x motorn och nådde hastigheter runt 40-45 knop.

Jag har dock inte fått upp den i dessa farter (än).

(35 knop som bäst)

Stigningen vet jag inte just nu men ska kolla upp det.Tappade sugen lite när drevet pajade6.gif\ men nu har jag letat i dom sinande gömmorna och hittade ett som såg hyfsat ut.Får väl se om det funkar???

 

Kanske du vill sälja din AP till mig :)

//Tommy

post-21405-1394234791,7986_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips...

 

Tag kontakt med Bengt Ahls Marin 08-640 48 90.

 

Han har en hel del delar till Archimedes Penta m.fl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hade tänk att ta växelhuset från min archimedes till min Crescent. Crescent motorn har nämligen gått i södra Sverige medans archimedesen har gått i norrland i någon sjö. Så Crescent motorns växelhus är lite små oxiderat hehehe :P medans archimedens växelhus är fräscht dock inte resten av motorn.


Så jag behåller nog den motorn :P


Men för delar kan jag rekommendera som Oliven säger Bengt Ahls marin har varit i kontakt med han några gånger han har rätt mycket delar :P. Om han inte har vad du söker efter så har jag en liten telefon lista med personer som håller på med dessa motorer och säljer delar :P.


 


Coolt med den special tillverkade båten :D har faktiskt aldrig hört talas om den förut. Hur många byggdes ungefär?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte hur många som tillverkades men jag håller på luskar i det.Har sett nån på Blocket ibland men det är sällan nån vet vilket modell det rör sig om.Många gissar att det är en Joker.

Det finns även ett gammalt inlägg här om Yngwe som undrar vad han har för båt.

Inte rätt ruta dock :)

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=53426

 

Det finns faktiskt en form kvar nånstans här i trakten,och det har nytillverkats ett 10-tal skrov som jag vet om.Problemet har väl varit att hitta vindrutan då den inte tillverkas längre.

GOLAR METALL tror jag att tillverkaren av rutramen hette.

 

Lite kul är att jag har båten i Venjan sjön (Dalarna) och det var där i byn Venjan som tillverkningen startade.

Nu finns det väl c:a 8-10 sådana båtar i den sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha jo nu började tråden gå lite snett kanske :P. Men om du får reda på villket sätt 550 sx är trimmad på eller någon annan information om dessa utombordare så hojta gärna till på forumet.

 

Mvh Fredde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått bekräftat att insugs och överströms-kanalerna var större.Dom var också polerade samt att kolvarna var jackade.Utväxlingen i drevet var densamma som original

Detta med att dessa motorer enbart gjordes i 10 ex. kan inte vara rätt då dom fanns med i försäljnings-broschyrerna från den tiden.

Om nån därute har en broschyr så är jag tacksam om du vill scanna och maila den :) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade länken men vissa av bilderna kan ej visas,jag vet inte om det bara är jag som har problem med det?

Naturligtvis var bilden på Tornadon borta!!

 

Det var flera bilder som inte visades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med bilderna. Du kanske kan kontakta Nymans Vänner via hemsidan och göra dem uppmärksamma på problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har hört talas nåt om tävlingsväxelhuset villken utväxling det har osv?

Det skulle vara roligt att få tag på ett sådant, ingen som har kontakt med någon som brukade tävla med dessa motorer på sin tid och kanske har något liggande.

Btw Hört att tornadon och sx inte är utrustade med det växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild på en Tornado med tillhörande motorstöd. Svårt att avgöra på bilden men visst ser växelhuset ganska slankt ut? Propellern är definitivt ingen standard. Växelhuset ser dock inte lika extremt ut som på en 500 CS.

post-14232-1394234941,3956_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Dessa motorer tävlade i Klasserna D, SD, Som var standardklasser,

Då 55an var på 600cm beställdes ett antal block på 637cm med kolvar.

Sen putsades alla mått upp till max packningar skarstill och större

munstycken instalerades allt enligt standad ritningarna (så inga

jackade kolvar)Det var bara proppen som var fri.

Dom hade fast tändnig utan belysnings spole.

Det tog ca en väcka och fixsa en motor.Iblann skar dom i provrummet

och en del går än.

En som var med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,då börjar det bli säsong igen då och tänkte därför väcka liv i denna tråd.

Nån som vet var det finns en motor?Vill gärna ha bilder.

Vore tacksam om nån som vet skriver ned det.

 

///Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl finnas nån som vet nåt?  :)

 

Vill gärna fota nån gammal motor om det finns nån som har en.

 

///TJ

post-21405-1394235216,1146_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag vet en som var med och konstruerade / tillverkade / provade motorerna hehehe. Nu blev du nyfiken vasmiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte tag i killen, och jag vill inte säga mer förrän jag själv har frågat honom om det går bra. Jag återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Hans1:

Pratade med din bekante,och han hade väl en del info att komma med.

 

Dessa trimmade motorer(550X,550Sport) hade alu-trattar på förgasarna istället för plastburk.

Vissa modeller skall enligt honom enbart ha varit dekal-trimmade dvs. standard AP 550 som man målade upp med beteckningar som 550SX,Crescent Tornado,mfl.

Så dom modeller som var fabrikstrimmade var alltså 550X samt 550 Sport och tittar man i service-manualerna för dessa modeller så anges effekten till 55hk istälet för 55 hk på standard modellerna.

 

En annan kul grej han nämnde var att prins Sigvard Bernadotte designade motor-kåpan till Archimedes/Crescent/Monark-Penta 1969-1974.Det ska tydligen vara den kåpan som har en liten knix eller trappsteg på sidan.

 

Den som vet nåt mer kan väl skriva......

 

//TJ

post-21405-1394235228,6834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker info om en utombordare som hette Archimedes Penta 550X(SX)(Crescent Tornado?) och var en fabriks trimmad 55 Hkr från början av 70-talet.

Söker allt som har med denna motor att göra ,bilder,dokument,delar,ev hel motor.

M.v.h Tommy

post-21405-1394235462,8228_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...