Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Mmaarrccuuss

Hur mycket luft behöver en motor?

Rekommendera Poster


Har en sportbåt med B20 (115 hk).

 

Frågan: Ungefär hur mycket luft suger en sådan motor i sig per minut vid full gas?

 

 

Kuriosa och funderingar: Jag ska nämligen bygga en ny motorrumslucka och funderar på om jag ska ha insugsöppningar i den (som på motorhuven på en amerikans muskelbil med V8) så att motorn får suga in luft själv med extra hjälp av fartvinden ELLER om jag ska göra luckan tät och istället ta in luften via ventiler (modell haj-gälar) i sidorna och suga in luft med motorrumsfläkt.

 

Det finns motorrumsfläktar som suger från c:a 3 till c:a 5 kubik per minut. Räcker EN fläkt? Att motorn får för lite luft är ju inte bra. Kan det skada om det blir övertryck i motorrummet (turboeffekt? 14.gif\)? (Självklart har jag utloppsventiler oxå!) Det är ju annars bara bra att vädra ur motorrummet lite extra.

 

Nackdelen med fläkt är ju att den kan gå sönder och om det då inte kommer in luft på annat sätt så...

 

/Marcus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad din motor vill ha, men en liten hint kanske detta ger.  Jag har en Holley 650 förgasare på min V8.  650 kubikfot motsvarar 18,4 kubikmeter luft som den suger i sig per liter bensin.  en liter soppa räcker ungefär 1 kilometer vid 25 knop, så nog är det viktigt att se till att motorn kan andas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter ett scope riktat mot sittbrunnen, är det inte en risk att det blir lite bullrigt på förarplatsen då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, de va mycket luft det!

Alla motorer lär ju behöva lika mycket luft per liter bensin. Om min båt för enkelhetes skull drar 1,5 liter/distans vid 40 knop blir det 1 liter bensin per minut, vilket innebär att den skulle dra 18,4 kubik luft per minut.

Jag tycker att det låter skitmycket och förstår inte hur så mycket luft skulle hinna åka igenom min lilla förgasare på bara en minut... Men men, du kanske har rätt! Det innebär i sånna fall att jag måste skaffa en motorrumsfläkt modell SKITSTOR ellet ha typ 4 stycken vanliga. Men då uppstår ju samtidigt problemet med att fläktarnas fart måste anpassas till motorvarvtalet, för att inte blåsa in 18 kubik vid tomgång. Stackars batteri förresten!

 

----------------------------

 

Jo, det blir en smula bullrigt i båten, men som det är nu så består luckan av en plexiglasskiva med ett stort uppsågat hål ovanför förgasaren. Har heller ingen ljudisolering. Att prata med varandra under gång är inte att tänka på! 11.gif\ Men du har rätt, det vore nice att slippa så mycket motorljud som möjligt. Har tänkt att ljudisolera motorrummet och insidan på luckan. Frågan är hur mycket ljud som läcker ut genom ett luftintag. Men det är förmodligen en hel del!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft

 

Om vi bortser från själva mängden, så är det rätt mycket luft som går åt. Å andra sidan har ju motorn fått den luft den behöver hittills :D

 

Några tankar:

Fläktmata INTE. Det är en stor säkerhetsrisk eftersom du kan trycka ut bensinångor i andra utrymmen och då vi talar om en sugmotor kan förgasarfunktionen störas vid övertryck.

 

Undvik gälar framåt uppepå luckan - blir bullrigt.

 

Tips:

En AQ 115 behöver inte mer än att det räcker med ett par ventiler på akterspegeln eller sidorna. Oavsett vilket - montera någon form av vattenlås.

 

Mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hörde ett enkelt sätt att tänka,luft/bensin )

 

På 1 Liter soppa ,

10.000 Liter luft ...minst !!!!!!!!!!!!!!

 

m.a.o ...mer luft än man tror , och en viktig sak i det hela !!!!!

 

* Lika mycke luft UT ur motorrummet som IN *

  annars skapar man ett över/undertryck

 

//Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen så förstår jag inte riktigt frågeställningen.  Motorrumsfläkt har man ju för att tömma motorrummet på bensinångor innan man startar motorn, inte för att mata motorn med luft.  Ett par rejäla luftintag (gälar) på båtens sidor räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har tänkt att ljudisolera motorrummet och insidan på luckan. Frågan är hur mycket ljud som läcker ut genom ett luftintag. Men det är förmodligen en hel del!  ljud färdas i medvind din motor skulle väl suga i scoopet eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tanker sa har:

B20 = 2 liters slagvolym

4-taktare, suger in luft pa vartannat varv (eller tva cylindrar, en liter, vid varje varv)

Max varv, 5,500 rpm

 

Dvs; 2 liter x 5,500 / 2 = 5,500 liter per minut vid maxvarv

 

Kommentarer?

 

Du maste ha hal nagonstans (oftast pa sidorna) som later denna luftmangd fritt floda in till motorn. Har du galar sa skall en av sidorna vara riktade forut for att pa sa satt skapa ett naturligt overtryck nar du kor (fatvind) och ett skall vara riktat akterut.  Slangen som gar fran motorrumsflakten skall (givetvis) vara anslutet till det uttag som har galar akterut. Note, sugslangen skall ga hela vagen ner i motorrummet mellan langsgaende balkar, men inte sa langt ner satt att oppningen tacks av vatten under normal drift (for er som nu tar in vatten...).

 

Bensin/luft blandning har latt att explodera och det behovs inte mycket till gnista, som en del dyrt har fatt erfara. Darfor, man skall inte fuska med motorrumsventilation.

I USA ar reglerna pa designen ganska strikta, men det ar manga som fuskar med anvandadet. Rekommendationen fran US Coast Guard (typ Sjofartsverket i detta fall) ar att flakten skall kora i minst 4 minuter innan start av motor.

 

Skall du satta en scoop/cowl (eller RAM charger) sa bor den ansluta dirket till forgasarna sa att fartvinden pressar luft in i motorn, inte motorrummet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs teoretiskt sätt ca 11,3 m3 luft för att förbränna en liter diesel (besin vet jag ej men skillnadne bör väl inte vara för stor). Den siffran är alltså teoretiskt sätt vilket innebär att du måste tillföra bra mycket mer luft än så eftersom att det är 11,3 m3 som behövs om blandingen luft/bränsle blir 100% vilket den knappast blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj, många svar. Tackar för dem. (även om vissa verkar tro är jag är dum)

 

Jag är nu helt med på att motorn slukar MYCKET luft!

 

Jag tror att det får bli såhär. Jag kör scoopes med öppningarna frammåt, med vattenlås (motsvarande) under, där motorn själv får suga in luft, med extra hjälp av fartvinden. I aktern sitter redan två ventiler för utluft. Sen kanske jag lyxar till det med en motorrumsfläkt för att ge lite extra luft och för att vädra ur motorrummet innan och under gång.

 

Att ansluta motorrumsfläkten till utloppsventilerna ser jag ingen nytta med. Det måste vara bättre att blåsa in frisk luft (lågt ner i motorrummet) än att blåsa ur gammal luft. Den gamla luften trycks ju då ändå ut! Bättre med lite för mycket luft än lite för lite.

 

(För att ge svar på tal så vill jag bara tillägga att det visst förkommer att motorrum helt och hållet är matade med fläktluft)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är mig du syftar på??  Jag tror inte alls att någon är dum, det var bara en reflektion.  Även jag är i stort behov av att få lära mig saker, nu vet jag att det förekommer matning av luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vid teoretisk perfekt förbränning och antagande att bensin är drivmedlet

ca 14,5 gram luft per gram bränsle.

 

Perfekt förbränning är ju något som det flesta moderna motorer eftersträvar eftersom verkningsgraden för motorn då är den bästa

 

Med förgasare är detta inte helt lätt men med ett modernt insprutningssystem så försöker motorns styrdator hela tiden att kompensera mångden bränsle/luft och tändning mot det optimala målet.

 

 

//Thorax

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus

 

Jag tolkar din fråga som om att du undrar hur mycket ventilation du behöver till ditt motorrum, hur många liter luft motorn vill ha vid förbränning är inte så intressant vid bygge av en motorlucka.

 

Jag gjorde en lite notering på ett inlägg förut som jag kopierar in här.

Dålig ventilation i motorrummet, inte ens nya båtar har tillräcklig ventilation som motortillverkaren rekommenderar ex en Volvo Penta AQAD 41 B bör ha nästan 1 kvadratmeter ventilation för att den skall må bra, hur många båtar har ni sett med det.

 

Ventilationen av ett motorrum består av tre delar.

 

1 Motorns luftförbrukning.

Motorn förbrukar en viss mängd luft vid förbränningsprocessen, vilket fodrar en viss minimiarea            för luftflödet.

A= 1,9 * motorns effekt (gäller för dieselmotorer)

A= 1,38 * motorns effekt (gäller för bensinmotorer)

 

A= Arean i cm2

Motorns effekt i KW  (1KW = 1,35596 hk)

 

Din motor  115hk/1,35596 =84,81KW             84,81 * 1,38 = 117,04cm2

 

 

2 Ventilation tillopp    Motorn avger strålningsvärme som måste ventileras bort.

    A= 1,65 * motorns effekt (gäller både diesel och bensin motorer)

 

    Din motor                                                        84,81 * 1,65 = 139,94cm2

 

3 Ventilation frånlopp

    Frånlopp beräknas men samma siffror och formel som tillopp.

 

    Din motor                                                        84,81 * 1,65 = 139,94cm2

 

 

    Detta blir sammanräknat                                                         396,92cm2

  

     

     Dessa areor är beräknade med en max längd på 1met och 1st 90 böj.

     Behövs det längre slangar eller fler böjar så måste man räkna om enl. särskilda  tabeller.

 

     Temperaturen i ett motorutrymme bör inte överstiga 25C.

 

     Om man vill montera en fläkt skall den alltid sitta på frånluft sidan motorutrymmet.

 

Luftintag eller utsläppshål får aldrig monteras i akterspegeln. Luften i detta område är fylld av vattendimma och avgaser som kan komma in båten via dessa hål.

 

Luftintag och frånventilation skall monteras så långt från varandra som möjligt, helst en på  varje sida. Intag skall sitta lågt i motorrummet och frånluft skall sitta högt helst diagonalt mot varandra.

 


Tilluften för förbränning kan med fördel dras fram till luftfiltret men inte så nära att eventuellt  vatten når luftfiltret.

 


Mvh Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Val skrivet Roger, men jag skulle anda vilja notera att FLAKTVENTILERAD franluft MASTE tas nere i kolsvinet mellan motorbalkarna dar bensinangor annars kan samlas. Ytterligare luftutslapp skall finnas och det skall sitta hogt.

 

Minns jag ocksa ratt sa ar det i vissa lander forbjudet att satta motorrummet under overtryck da det skulle kunna pressa ut bensinangor i andra - samre ventilerade - utrymmen i en bat och leda till explosions risk.

 

Akterspegeln ar som du sager ett mycket daligt stalle. Batars ruttna Aerodynamik gor att det samlas en bubbla av avgaser just dar. Ha ladrig nagon sittandes pa badbrygga under gang just pga detta. Latt att personen tuppar av och drunknar. Sannolikt vill man heller inte ha denna syrefattiga luft in som forbranninsluft till motorn.

 

Teak Surfing ar ett fenomen i USA som (tyvarr) fortfarande ar poppis. Det innebar att man ligger i vattnet och haller ibadbryggan medans baten korrs framt. Om det inte vore idiotiskt redan med en propeller som snurrar, sa har ett antal personer dott av medvetsloshet pga kolmonoxid och sen drunknat. Teak Surfing ar nu forbjudet har i WA state (sa blir det nar det finns manga batar och for lite common sense ute pa sjon).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack igen för de utförliga svaren. (med beräkningar m.m. bara för min skull smiley-embarassed.gif\)

 

Nu tror jag minsann att jag ska kunna få till ett skolboksexempel på hur ett motorrum ska ventileras!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...