Karlskrona 0 Postad 11 Augusti , 2006 Har en Johnson 70 hk VRO som troligen har miljövänlig olja i tanken (grönaktig färg). Har nu köpt en dunk vanlig motorolja till utombordare. Kan man blanda grön olja med vanlig dito? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst karlVanHeinkel Postad 11 Augusti , 2006 chansa!! Allt du riskerar är bara att motorn skär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Augusti , 2006 Hej, Nog för att det borde gå bra men jag skulle nog köra slut på den olja som finns eller suga ur den och sen fylla på med den nya oljan. Kan ju ev vara några tillsatser i resp olja som inte gillar varandra fast det är nog ganska otroligt. Better safe then sorry. När jag hade 2-taktare (Suzuki 65 hk) förr körde jag på helsyntetisk biologiskt nedbrytbar olja (OKQ8 Marin Bio TT). Tyckte den osa och rök lite mindre (och så tyckte jag om att den var nedbrytbar så jag kunde dra mitt strå till stacken för lite bättre miljö). Kör numera 4-takt. En snabb koll med Google indikerar att man inte bör blanda oljor från olika fabrikat, se t ex detta: We do not recommend mixing different brands of oil (or even different kinds of oil of the same brand). The mixing of different brands of oil may cause gelling which may cause blockage of the filter screens. This could lead to serious engine damage due to the lack of lubrication. Källa: Nissan Marine (Tohatsu) http://www.nissanmarine.com/tech_talk/break_in.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karlskrona 0 Postad 17 Augusti , 2006 Tack bossee för dina goda råd. Jag tömmer resten innan jag fyller på den nya oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser