Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Sorrento

Växlar går inte i som de ska.

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med.

Tycker att mina växlar (fram och bak) inte går i så smidigt som jag vill.

När jag tex lägger i fram växel så kuggar den inte i förrän jag har ganska högt varv på motorn. Vilket för med sig en ganska ryckig körning

och man framstår som en total idiot vid bryggan..*ler*

Är detta en justering på vajern eller något djupare rotat bekymmer?

Tacksam för svar

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag inte vad du har för motor men en utombordare skall man växla snabbt och bestämt. Inte smyga i växellägena för då sliter man på växelmekanismen i växelhuset och till slut vill inte växellägena hoppa i eller ligga kvar.

På inombordare borde principen vara detsamma på många av dessa.

Det är det som på engelska kallas clutch dog (el vissa Volvo Penta cone clutch) som brukar ta stryk om man håller på med att försöka smyga i växlarna. Kan kanske vara en justeringsgrej i ditt fall, men då får du skriva vad du har för motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vad jag förstått av tidigare tråd så har du ett Alpha One-drev och med det drevet skall du växla inte snabbt men bestämt och absolut ej smyga i eller ur växeln. Om det är så att tomgången (600-650rpm) höjs innan växeln går i så bör du kontrollera justeringarna av gas/växel vajrar. Växeln skall gå i först, sedan ett litet dödläge i reglaget innan gasen tar vid.

Kanske detta kan hjälpa: http://www.dolphinmarineservice.homestead.com/Cable.html

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...