kanshepeter 0 Postad 10 Augusti , 2006 Tjena , som nybliven ägare till en exotic, så undrar jag mellan vilka år dom tillverkades? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 11 Augusti , 2006 Hej Peter, Kul at du har handlat en Exotic, en kanon båt! Jag har fått för mig att dom bygdes mellan 1962-74 men om du har en 75:a så stämmer ju inte det :-) Har dessutom sett någon siffra på att ca 80st tillverkades, men om man tittar på serienummer osv så verkar det skumt för att jag har 106-2 Vet ju inte riktigt vad det betyder men... Om du vill så kan du gå och titta på http://hem.bredband.net/exotic/ Den är under konstruktion men. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 11 Augusti , 2006 mmm men problemet är att den förra ägaren är lite snurrig ( typ aktersnurrig)så jag blir inte klok på årsmodell, så då är det säkert en 74 Jag lägger snart upp bilder här, så den som vill kan se hur den ser ut innan, jag har satt sticksåg och skruvdragare i min pärla :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelmo 0 Postad 12 Augusti , 2006 Hej Peter,Den båt du har verkar vara gjord i plast. Det är den första 28 jag ser i plast. Det gjordes ett okänt antal med början på 70-talet och in på 80 talet.Din påminner lite om 29 och 32 fotaren som gjordes senare. Det finns också en 31 fotare, som jag tror också förekom med flybridge.Vad gäller tillverkningsnummer - Jonas - tror jag möjligen att föreegångaren till Exotic - Alfan - ingår. Men tillverkningsnummer börjar ofta senare än 1 i början vill tillverkare inte visa hur få båtar man gjort. Men 80 exotic 28 i aluminium påstår broschyren att det tillverkats framåt 1960 - 70 skiftet. Plus gjordes i aluminium ett slagskepp med 36 fot i cirka fem-sex ex som väl hamnade ujtomlands. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 12 Augusti , 2006 Hej Peter, Bilderna i peters sjöbod är på en Swemax och inte på nån exotic. Tror inte att det har gjorts några 28:or i plast. Vet att det kom ett antal plastbåtar senare under namnet Exotic men det var helt andra båtar. Vad det gäller 36:an så såldes det en i norrland för 650.. för ett tag sen så nån av dom finns i sverige. Jag har lite bilder på en, en riktigt stor sak. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 12 Augusti , 2006 Stämmer bilden är på min förra båt, en swemax 750, min Exotic är precis som alla andra riktiga i metall, och jag har snokat runt lite och det är en 74 som är såld 1975, så på bilspråk är det en 74B :-). Så fort jag har hämtat kamerasladden på jobbet så ska jag lägga upp lite bilder. Just nu ligger jag i en hamn med bara jättebåtar så min ser ut som en liten eka, men det bjuder vi på. Var targabågen tillval? jag har en som är klädd utvändigt med någon svartknottrig plastfilm. så står det ett stort T i samma material på sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 12 Augusti , 2006 Hej Peter, Vet faktiskt inte hur det är med targabågen men skulle tippa på att det är någon som satt på den efteråt. Finns ju en till med targabåge i klubben. Vad har du för tillverkningnr? din måste vara väldigt sen då jag tror att slutade tillverkas 74. Fick du med någon dokumetation till din båt? Vi är flera som är på jakt efter ett kopplingsschema. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 13 Augusti , 2006 jag ska kolla om det finns någon gammalt kopplingschema, problemet är att all el i min båt är nyinstalerat av fackman 2005, nya elcentraler med automatsäkringar osv.. men jag har en hel hög med gammla papper som jag ska gå igenom i kväll.... jag återkommer i ärendet :-) nu lägger jag in lite bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelmo 0 Postad 13 Augusti , 2006 Hej Peter, targa bågen finns bara på Exo28:an Madame (medlem) det är ett eget tillbygge. Ganska snyggt faktiskt, ger ekipaget lite amerikanskt stuk. Men enligt ägaren (som lär ha kopplingsscheman) är det lite opraktiskt att ta sig in och ut. Själv funderar jag just på en annan lösning för att få på radar som inte grillar skallen.Hälsn Pelmo / Exo66 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 13 Augusti , 2006 Tjena Pelmo, targabågen finns även på min, och den är inget hemmabygge, men det kanske är från någon annan båtmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 13 Augusti , 2006 Nu har jag lite bilder här på min pärla. även bilder så man sewr targabågen...fler bilder kommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
focus 0 Postad 15 Augusti , 2006 Hej! Targabågen på våran Madame måste vara ett hemmabygge med tanke på att den är rätt klumpig för att vara orginal,den är rätt svår att passera. Det gör ont i hjärtat när du säger att du ska sätta sågen i din pärla den ser ju otroligt fin ut,du måste tala om vad du tänker förändra. Jörgen har dåligt samvete för att han inte fixat kopplingsschemat än ,men han har precis bytt jobb så han har helt enkelt inte prioriterat detta,ska tjata lite på honom. Anne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 15 Augusti , 2006 ha ha ha, jag tänker inte såga sönder något :-) tänkte fixa lite nya lösningar på förvaring, fixa en flyttbar våningssäng vid soffan..m.m sen blir det mest byta av trädetaljer, puts , fix och lakering.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 15 Augusti , 2006 Tjena Peter, Du vet att det är en våningssäng där orginal va? Om dom inte gjorde om den senare.. min e en 72:a och jag har en i alla fall. Om någon hittar en orginalratt så är jag klart sugen på en sån. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 15 Augusti , 2006 Tja! Hälsa Jörgen att det ska han inte ha :-) Man måste ju prioritera här i livet.. Kan ju erkänna att min båt ligger mesta delen still i karlbergskanalen den här sommaren :-/ Ska bli pappa och har dessutom ett relativt nystartat företag så jag vet precis hur det är. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 15 Augusti , 2006 jo jag har sett att det finns fästen för våningssäng, men jag har som sagt bara fästena, så det blir till att snickra lite . sen funderar jag på att sätta dubbel dörr för kojerna i fören, så att ungarna kan sova ordentligt även om man sitter i soffan och ljuger på kvällen. En annan sak som antagligen ska fixas i höst är , att jag funderar på att ta bort stativen till sätena och sätta stolarna på två ..typ lådor med skåp och små lådor i. sen blir det någon form av soffa med bord längst bak.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
focus 0 Postad 15 Augusti , 2006 Kul att du ska bli pappa,det är bara att gratulera! vad skönt att du inte tänkte sätta sågen i båten,nu kan jag pusta ut. Vi har soffa längst bak med bord,vi är lite oense huruvida vi ska behålla detta,jag är för soffan eftersom vi får plats fler i soffan än om vi skulle ha ett akterdäck utan,sen tycker jag att det är hemskt skönt att kunna ligga därbak och glassa i solen att vi har det som extrabädd åt snarkare ibland,Jörgen vill ha utrymmet fritt.´ Det finns både för och nackdelar med bägge.efter vår förra båt,en nimbus 26-a med akterhytt,så känns det så skönt att kunna sitta i soffan på akterdäck och bara njuta. Mvh Anne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoant 0 Postad 17 Augusti , 2006 Hej, tänkte på din våningssäng, på min Exotic är ryggstödet(orginal) till soffan våningssängen, bara att vika upp. Thore Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 18 Augusti , 2006 oj oj, hoppas det är så på min också då, måste ner och kolla.. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 18 Augusti , 2006 Jag ska ner till båten idag och mecka lite så jag kan ta lite bilder på hur det ser ut. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjelle_power 0 Postad 12 Maj , 2015 Hej, jag har en Exotic 36. Vet nån vart man hittar tillverkningsnummer? Jag är också i övrigt intresserad av all info om båten som jag kan få Enligt förra ägaren är min tillverkad -73. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser