Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
tigerloo_6

Askeladden 445 Chaser

Rekommendera Poster

hejsna undrar lite om  Askeladden 445 Chaser är det en bra båt ? bra sjöegenskaper? den är ganska liten till måttan(4,45x190 typ) hur bra kan den klara lite högre vågor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Askeladden 445 chaser med en 40HK mercury 4t motor -1998. Den var i mycket fint skick och jag är fortfarande nöjd med den. Man har fått en bra båt med mycket bra sjöegenskaper (jag kör den längs med västkusten Halmstad). Nackdelar är att ibland hade jag önskat att jag hade en 50hk motor istället för 40hk, när man är fler än tre i den. Den är bränslesnål i alla fall! Sjön klarar den fint och wakeboard drar jag utan problem. Jag kan rekomendera den varmt! / David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur skall du använda båten?

Passar 445 Chaser till det du vill använda båten till?

Kan vara klokt att sätta upp en lista man vill att båten skall klara av att användas till, hur många man vanligtvis kommer att vara ombord, om den skall trailas efter personbil med B-kort osv.

När man sen prioriterat lite bland önskemålen och ringat in en el flera tänkbara båtar får man sen kolla över prisbilden - har man råd med splitternytt eller får man snegla mot lätt beg eller kanske ganska gammal båt för att få fatt i det man önskar. Om du vill åka så miljövänligt det går med en utombordare idag så välj en modern 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning alternativt 2-takt med direktinsprutning. En lite äldre båt med en nyare motor kan vara en bra kompromis om ekonomin inte tillåter splitterny båt och motor.

Plast -och aluminiumbåtar brukar hålla hyfsat bra även om de är 10-20 år bara de skötts på ett normalt sätt. Begagnad utombordare äldre än ca 10 år kan börja få skavanker men håller i regel väldigt länge bara den får service varje höst. Men då blir det i regel 2-takt med förgasare eftersom 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning och 2-takt med direktinsprutning är en relativ ny företeelse (de flesta tillverkare började komma med dessa bränslesnålare, lite tystare etc motorer efter år 2000).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 februari 2008 | 21:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...