Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
v063901

Suzuki - startproblem engine check

Rekommendera Poster

Har en Suzuki 70hk 4-takt från -00 som gått som en klocka, nu har jag fått Engine Check på instrumentpanelen och motorn dör efter 5 sek, enligt instruktionsbok insprutningsproblem eller annat. Väntetid på service över 1 månad och måste köra båten på kärra till serviceställe.

Chansning, har ngn ngn idé om vad detta kan vara eller vad kan kan göra?

F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej F,

Jag har ingen aning om hur systemen fungerar på dessa nyare motorer. Normalt när det börjar gälla insprutningar med databoxar o.d. så är det ju verkstan som måste plugga i datorn och se var felet ligger.

Jag skall testa med en riktigt vild chansning i alla fall. Många datasystem kan ju låsa sig ibland och det hjälper ofta med att reboota. Det kan finnas en liten avlägsen chans att det skulle hjälpa med att skruva loss batteripolerna och vänta ett dygn eller så så att systemet hinner bli helt strömlöst och nollställa sig. Ifall du testar detta kan du vrida på nyckeln när du tagit loss batteripolerna för att suga ut en del av den ström som eventuellt blir kvar i systemen.

Som sagt ett skott från höften, men du har ju ingenting att förlora på att testa.

Mvh,

Stefan

PS. Glöm det jag skrivit ovan ifall du har huvudströmbrytare i motorkretsen och vrider av denna varje gång du lämnar båten. I det fallet torde ju systemet återställa sig varje gång du lämnar båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...