melle 7 Postad 10 Augusti , 2006 Finns det ngn bra lära dig segla dvd? svensk/engelsk -språkig? VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Augusti , 2006 Ursäkta min skepsis, men i en tråd så undrar du vad det kan kosta att färdigställa en 58 fots stålbåt. Och i nästa vill du lära dig segla med en DVD-film?Jag tror du får tänka om och börja från början, kanske inte med en optimistjolle, men dina kunskaper verkar inte sträcka dig längre än så.Köp dig en lite mindre båt och lär dig grunderna inreallife istället för att titta på tv hur man gör. Det lär du dig mera på. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 10 Augusti , 2006 Wille: Det va inte det jag frågade efter. Den här tråden handlar om dvdsegling. Vill du påpeka ngt kan du fråga det någon annanstans. Så dvd är inget bra? Då läser inte du heller några böcker om du ska lära dig något? Allt kan inte läras av praktik. Teori och läroexempel är ett sätt att lära sig. Självklart ska dessa sedan prövas ombord. Men man får inte vara allt för trångsynt Kan ju verka lite konstigt kanske. MEN... 1) Jag har inte nämnt hur mina planer ser ut 2) Det jag efterfrågar att få svar på är det förväntar mig. Inget annat. I så fall frågar jag. Annars riskerar vi bara att tråden blir förstörd och glider ifrån sitt ämne. 3) Har som plan att köpa en större båt som renoveringsprojekt. Renovera över längre tid. Självklart har vi tänkt att börja segla med en mindre båt. Dvs vi ska ha 2 båtar. Under tiden hoppas vi att kunna segla den stora båten mha andras kunskap ombord. 4) Jag har stora mål och infriar alltid dessa. Jag kommer att segla iväg jorden runt inom 4 år. Tillbaks till vad tråden handlar om!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Augusti , 2006 Ok, vad gäller en DVD hur man lär sig segla har jag ingen erfarenhet av. Jag har lärt mig den hårda vägen i början på 70-talet i en optimistjolle och sedan med en OK-jolle. Kappseglade en hel del på den tiden. Då fanns varken DVD eller VHS som man kunde lära sig med.Egentligen så tror jag att man lär sig mer om segling i en sittbrunn.Samma som med att lära sig cykla, inte kan man lära sig det genom att titta på hur andra gör? /Wille- som numera tror att jag vet hur det ska gå till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 10 Augusti , 2006 Willi:Visst håller jag med om att man lär sig bäst och mest genom att vara på båten. MEN alla har inte tid och möjlighet att vara ute när som helst utan planering. Vad är det för fel att läsa lite böcker varvat med lite seglingsfilm för att försöka förbereda sig så mkt som möjligt inför kommande plats på segelbåt? Det är väl bättre att kunna lite än ingetting alls innan man åker ut på en segelbåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 10 Augusti , 2006 DVD filmer är jag mer skeptisk mot, de skulle behöva vara otroligt långa för att kunna ge lika mycket info som en bok. En bok däremot kan vara bra att läsa, så att man har lite hum om hur det ska gå till. Sedan är det ju bara att prova sig fram. http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9177386299&s=1 Är en bra bok tycker jag (har precis läst den). Sedan ska jag ta en vecka ombord på en kurs-segelbåt och ta Segling 1 och eventuellt Seglig 2 nästa sommar (seglingskurser typ förarbevis-aktigt). Sedan har man tillräckligt på fötterna för att prova sig fram med en egen båt tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 10 Augusti , 2006 Har redan läst den boken. Den va helt ok. Men JAG tycker det skulle vara kul med en dvd oxå. Att se hur de använder kunskaperna jag läst mig till från boken. Och ni vet väl en bild säger mer än tusen ord. Och en rörlig bild säger tio tusen ggr mer än en stillbild. VänligenAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 10 Augusti , 2006 En bra bok som omfattar det mesta är Seglingens ABC av Per Roald. Om du inte har några seglingserfarenheter alls finns det nybörjarkurser för vuxna som är att rekommendera. Lycka till! //Arnold Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 10 Augusti , 2006 Arnold: Skrev ovan att jag hade läst den Jo visst kan man anmäla sig till seglingskurser. MEN det kräver planering och tills jag kan gå en kurs hade det vart bra att lära sig så mycket som möjligt. T.ex. genom böcker och film. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 10 Augusti , 2006 Nä, håller inte med dig. Så en rörlig bild skulle säga mer än tio miljoner ord? Nope.Faktiskt så kan inte en två timmar lång film ens beskriva/visa det som ryms i en lite tjockare bok. Se bara på Sagan om Ringen, det finns många kapitel som är bortklippta/inte med i filmen, bara för att korta ner filmen. Filmen skulle bli alldeles för lång om den skulle innehålla allt som finns i böckerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 11 Augusti , 2006 Jag blir så jækla less på alla dessa onødiga jag-måste-sæga-mitt tjatandet. Har ni inget att komma med i vad tråden handlar om behøver ni ej skriva ngt. Min førklaring vad en rørlig bild ger var givetvis øverdriven men ville visa min poæng. Læser du føræsten ut sagan om ringen på en kvæll? Tror nog en film ger mer (i alla fall i många avseende/oberservationer) æn en bok kan beskriva på samma tid. Sen att det ær behagligt att læra sig av en film ær kanske en smaksak. Om ni inte visste så lær sig olika hjærnor på olika vis. Har ni inget tips på ngn seglarfilm...skriv då inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 11 Augusti , 2006 Skulle också gärna villja ha tag på seglings filmer. Läsa böcker är givetvis bra, men att sitt och läsa hela vintern utan att ha någon båt att titta testa på gör att det blir både tråkigt och svårbegripligt. Vill man sedan involvera hela familjen blir det mycket roligare om man kan titta/diskutera tillsammans. Försök tex beskriva hur ett twistat segel ser ut och hur du får till det i en bok. inte lätt ens med bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aro06 0 Postad 11 Augusti , 2006 Ursäkta mig om jag lägger mig i debatten. Men i våras lånade jag en vhs-film om segling på biblioteket, i Jönköping. Kommer dock ej ihåg vad den heter. Man borde kunna spåra den på något på vilket bibliotek som helst. Den verkade vara ifrån 80-talet, men teorierna stämmer fortfarande. Den var mycket illustrativ om riggning och segling på olika sätt. Faktiskt sevärd och kul att testa i praktiken. Lycka till med alla planerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 11 Augusti , 2006 Du behöver inte oroa dig, så trevlig som du verkar vara så slipper du få tips från mig i framitden. Du gnäller mest hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 11 Augusti , 2006 Melle! - Klart att du har rätt att kolla in en seglings-DVD!!! - Du har också naturligtvis rätten att skriva en tråd i ämnet utan att få den sönderhackad av några Grumpy Old Men. Finns det ingen moderator på detta forum som kan filtrera bort ovesäntligheter/oförskämdheter??? - Jag tror också att det är en riktigt, riktigt god idé, åtminstone för mej som håller på att lära mej seglingens och båtlivets mysterier på lite äldre dar (skrev en tråd i ämnet En landkrabba går till sjöss.., om kommande delägarskap i en Shipman 28). Självklart är jag ute i båtar och seglar så mycket jag bara kan; läser alla böcker o tidningar om segling o båtliv jag kommer över; har nyligen tagit förarbevis osv. osv. Men tillgången till seglande vänners båttider och tålamod är begränsad. - Jag kollar upp vilka DVD-titlar som finns i ämnet segling, seglingskunskap och båtliv och återkommer. Här måste ju också finnas massor av annat av intresse att sitta o häcka främför, alla dessa mörka vinterkvällar, tex. långseglings-DVD:er, renoveringar, familjeseglatser, race och tävlingar. Kanske du Melle kan börja mjuka upp dej med DVDn The Pirates of the Carribean Dead Man´ s Chest, som nu releasats på DVD (mest sagt för att irritera några av surkarten i din tråd...) /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 248 Postad 11 Augusti , 2006 Kanoooon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 11 Augusti , 2006 Jag kunde bara inte låta bli! Jag var nyfiken på om det verkligen fanns några DVD skivor med seglingskurser, så jag sökte på DVDBoxoffice efter DVD skivor och skrev in sailing. Jag fick en träff, bara en: http://www.dvdboxoffice.com/568-1832968-10832973/movies/products/90139525?fs=true Ta inte illa upp, det var bara lite lustigt tyckte jag. SOS är kul, filmer om segling/med segling/på segelbåtar finns det ju massor av. Men kurser/filmer med ett utbildningssyfte tror jag det är snålt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanJones 0 Postad 11 Augusti , 2006 Tjena, knepigt att alla ska vara så dryga? Hoppas inte jag träffar några sådana översittare när jag är ute på haven... Tittade på www.amazon.com där fanns en del om ämnet. http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_d/103-8500299-9616641?url=search-alias=dvd&field-keywords=sail&Go.x=14&Go.y=8 Skepp å hoj.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst karlVanHeinkel Postad 11 Augusti , 2006 såg att fendern.se hade förslag på dvd. kolla där, seriöst forum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 11 Augusti , 2006 Oj vad ni hittar mycket! Själv såg jag http://na.northsails.com/an/AN_catalog.taf?_function=list&category=07 som säljer ett antal DVD:er från serien Annapolis Book of Seamanship (allt från grundläggande manövreringsteknik till riggtrimning av havsracers). Kan säkert beställas genom en bokhandel/nätsite. Själv ska jag göra ett nedladdningsförsök i kväll från TPB. Hittade dock inga bra svenska varianter, typ Seglingskurs på DVD. Men det måste finnas massor av filmer från tex. privata familjeseglatser i skärgårdarna eller jordenrunt-seglingar. Som inspirationskällor, liksom. Nån som har nåt tips där?? Annars ser jag fram mot helgens samvaro med familjens möjliga/troliga tillskott: En Shipman 28, född 1971. Andra seglingen (Mälaren) med nuvarande ägaren... sen ska vi alla bestämma oss! See ya´ /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 3 September , 2007 oj oj oj , det var väldigt vad du fick ta massa skit.. jag ska hjälpa dig så gott jag kan. har lånat en film (VHS)på biblioteket i uppsala och det var en tekno film tror jag den hettefrån 80-90 tal, tror den var med engelskt tal. trimma för fart eller liknande var titeln. Riktigt bra för de har 2 likadana båtar som de hela tiden kör mot varandra så att man kan se vad skillnaderna i trim gör på båtens fart och beteende . inte behöver man väl bara läsa böcker eller sitta ute och skava för att lära sig segla, lite inspiration en regnig dag är ju inte fel. trimmar du för fart är det sällan att du kan jämföra så rättvist då det är andra båttyper som du seglar mot , vilket gör att de beter sig annorluna i vindbyar mm mm . men visst är det skönast att segla på riktigt. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser