Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
JimmyA

Volvo Penta C-10, \"på halsen\" -hjälp!

Rekommendera Poster


Hej! Fick nyss ta över en båt fr en släkting som gått bort. Behöver därför all tänkbar hjälp om en motor; Volvo Penta C 10 bensinare (fr slutet på 60-talet tror jag) iom att jag inte vet ngt alls om denna 9.gif\. Tex:

Vet ngn var man kan finna en manual/instruktionsbok?

Behövs blyersättningsmedel om man tankar 95, eller är det bättre att tanka 98? Behövs blyersättningsmedel även då kanske?

Helt bakom flötet när det gäller sådana här gamla bensinmotorer så all tänkbar info och hjälp e guld värt!

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kolla lite i Volvo Pentas faktablad till att börja med:

 

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/gasengine/inboard/

 

C10 listas även under Fotogenmotorer så den fanns tydligen i en sån variant också.

 

Finns säkert instruktionsbok att få tag i bara man har tålamod att leta och fråga runt. Verkar dock inte finnas instruktionsbok på Volvo Pentas hemsida varken på svenska el engelska (jag gjorde en sökning).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har sökt runt på nätet men hittar förvånansvärt lite (läs: typ inget smiley-frown.gif\) med tanke på att detta ju torde vara en ganska vanlig motor när det gäller äldre inombordare?

Men tack för din efterforskning!

Ngn annan som vet ngt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instruktionsbok kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Kolla på tradera och E-Bay, där brukar det finnas mycket äldre manualer m.m.

Oftast klarar man sig utan manual, det brukar inte finnas så mycket inställningmöjligheter m.m. ändå på äldre inombordare.

Om det ändå är nått du undrar så brukar man kunna få svar på forumet hos

www.trabatsakuten.nu, många med äldre inombordare som håller til där.

 

Du skall använda blyersättning oavsett om du tankar 95 eller 98.

Jag rekomenderar att du tankar 95, den går ändå inte bättre på 98.

(Tror inte det fanns bensin med högre oktan än 91 eller nått sånt på 60talet.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Denna gamla volvo bör köras pa soppa med blyersättningsmedel. På 60-talet körde man volvobilarna på 98 eller 100 oktan för att de inte skulle spika så jävligt och däri fanns bly som smorde cylinderloppen. Bly var det som smorde på den tiden och det behövs något som ersätter detta idag.

Som kuriosa kan jag berätta att jag jobbade på Nynäsmack -69 och då sålde vi nästan alltid 98-100 oktan. 100 oktan kostade då 67 öre/lit och jag tjänade då 6 kr/tim.

Det var lite utanför ämnet men.......ha en fin höst.

 

Hälsningar

Ankarman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

klarar fotogen och är vad det ser ut på bilderna en sidventilare, blyerättning verkar tveksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, om än jag fortfarande e ngt förvirrad. Va inställd på 95 och blyersättning till en början men nu blev jag helt plötsligt något mer osäker...   15.gif\ Varför kan inget vara lätt?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla inombordare har låg kompretion och behöver INTE mer än 95 oktan.

Dessutom SKALL du ha i blyersättning. Annars kan ventilerna bränna fast.

 

Måste ha varit väldigt dålig kvalitet på soppan förr om man behövde 100 oktan i t.ex. en PV eller Amazon. Ingen av de motorerna har särskillt hög komp och jag har då alltid kört mina gammelbilar på 95 oktan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Blyersättning eller inte jag viker mig, men som parantes tillägga även om nu den har vanliga gjutna ventiler dvs ej rostfria eller stål, och har ohärdad säten direkt i gjutjärnstopp så lär det nog gå ganska länge innan sjunkningar sker i sätena.

har sett hur v8or ser ut efter lång gasolkörning med vanliga ventiler och standartoppar, de äldre vet även hur länge det gick att åka gengas innan något tog skada, tro inte att allt smörjmedel är urtagen ur 95 oktanen.

 

någon nämnde att soppan var sämre förr med tanke på att det behövdes höga oktantal hel stolligt. Soppan var betydligt bättre förr. Även dieslen var bättre, nu är allt vattenblandat skräp från tömda bergsrum mm  ute på marknaden så har den tunnats ut för mycket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på motorns ringa bränsleförbrukning (man kommer å andra sidan inte så långt heller), antagligen några jeepdunkar per säsong, verkar det lite dumt att spara in den eller de tior det handlar om i blyersättning. Man kan nog lyxa till det och köra 98 oktan också utan att det känns alltför hårt i plånboken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Våra gamla motorer förtjänar att vårdas efter alla konstens regler. Lite fett här o lite olja där. Klia lite bakom fördelaren så spinner den som en katt. Jag byter olja på mina motorer dubbelt så ofta som man rekommenderar och är det skitväder så får de gå på tomgång o jobba för att bara ha lite sysselsättning.

Din gamla Penta behöver lite omtanke o ompyssling. Den är som en kvinna, den blir motsträvig om den inte får uppmärksamhet.

Kör den regelbundet med det bästa som finns. Köp blomm.....förlåt olja till den så blir den glad ! Det kostar så lite och ger så mycket tillbaka ...

 

Ha en trevlig höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Håller med, de kära är alltid värd lite extra omtanke och omvård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...