Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
knackhatten

fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag går i utombordar bytes tankar. Jag har en fråga om fyrtakts motorer.

jag är ute och trollar mycket efter gös och behöver en fyrtaktare som jag kan köra med på tomgång i fleratimmar utan att den sotar igen eller lägger av tidigt som min 2-taktare. det jag undrar över är att hoppas få hjälp med är vilket märke på motorn är att rekomendera om vi säger 10hkr-klassen för trolling av låg fart och tyst mjukt(så att jag slipper att ro)

mvh magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tror inte det spelar nån roll vilket märke du väljer, t ex:

Yamaha 9,9 hk 4-takt (vikt 45 kg)

Mercury 9,9 hk 4-takt (vikt 38 kg)

Mercury 9,9 hk Pro Kicker 4-takt (vikt 49 kg)

Suzuki DF9,9 4-takt (vikt 45 kg)

Tohatsu 9,8 hk 4-takt (vikt 52 kg)

Tohatsu 9,8 hk 4-takt (vikt 37 kg)

Tänk på att ofta är 15 hk varianterna samma motor och därmed samma vikt.

Ingen så liten motor finns (än) med elektronisk bränsleinsprutning så alla har förgasare.

Om vikten är av betydelse så kolla på det.

Har du tidigare t ex en Mercury så kanske det är vettigt att hålla sig till det märket (service på orten och sånt tänker jag på).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack Bosse för din hjälp.

Jag har varit och tittat på på både honda 10 och tohatsu 9,8 lättviktare

4-taktare båda två. men jag blev väldigt sugen på tohatsun 9,8

pga lågt pris/vikt.(vad som helst måste vara bättre än yamaha skräpet som jag har på nu dvs 9,9 2-takt 98

mvh magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AudiV8

Tohatsu ska vara ett sämre märke. Därför är priset lågt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nu blev jag lite nyfiken...

Varför är Tohatsu sämre?

Tohatsu är nog varken bättre el sämre än nåt annat märke. Ingen tillverkare idag kan väl sägas göra dåliga motorer? Många yrkesfiskare i Japan använde i alla fall förr Tohatsu för att de var så bra. Hur det är med den saken idag vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min åsikt är att det är bara att inse att de dyrare motorerna är bättre. Tohatsu, Selva, visst de går säkert men jag tror på Yamaha & Evinrude osv om man vill kunna vara lite säkrare på att det håller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du några empiriska erfarenheter av det du skriver eller är det bara en åsikt taget ur luften. Är det inte så att Tohatsu tillverkar flera av Mercurys små motorer och Suzuki gör en del Evinrude motorer? Bosse har säkert koll på detta. Jag har själv en gammal Tohatsu 25 Hk från slutet på 70-talet som fungerar alldeles utmärkt fortfarande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är ju Mercedes och RR mycket bättre bilar än t ex Toytoa som är billigare...eller...

Nä, det resonemanget håller inte.

Vi har haft tre stycken Tohatsu i släkten, den sämst behandlade är en tvåtaktsmotor på 5 Hk som aldrig har servats och är från-97. Den står dessutom i ett kallförråd på vintern så ... dåliga är nog inte Tohatsu.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ny motor oavsett fabrikat lär ge dig många problemfria år om den får service... eventuella skillnader kan nog snarare uppstå i slutet av motorns livslängd med tanke på tillgång till delar m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AudiV8

aa det blev lite fel alltså jag menar att dom ligger efter i utvecklingen. Mercury,Yamaha,Honda m.fl ligger oftast lite före alla andra bolag det är därför jag uttryckerr mig sämre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercury och Yamaha är numer nästan exakt samma motor. Det som skiljer är rigg och växelhus.

Den tillverkare som ligger längst fram rent tekniskt skulle jag tro är Honda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Äger en Tohatsu 2t 6hk från -99. Alltid lättstartad och inga problem att köra låga varv för fiske, har till och med dragit barnen 9 och 11år på vattenskidor(Jo,det är sant). Tohatsu har funnits länge i Japan men börjat exporterats mer nu. Kanske svar på det låga priset för att slå sig in på marknaden. Gamla Tohatsu ska vara samma som Nissan. Nya påstås vara Yamahamotorer. Verkar som de flesta märken verkar vara blandade med varandra. Rätta mig gärna om jag har fel för detta är enligt hörsägen. Halkade väl av tråden lite men ville bara försvara Tohatsu lite. Lycka till i motordjungeln Magnus. 

Hälsn. Kent    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tohatsu kan kanske anses som lite konservativa. De är lite sena med direktinsprutning på 115 hk (kom i år tror jag) och de har inte sina direktinsprutande 2-taktare CARB 3-stars godkända (endast 2-star). Deras 2-taktare har väl sett ut som de gör nu i evigheter (fast de har ändrat färgen på alla sina utombordare till i år - alla är svarta och blå).

4-taktarna verkar de inte få till några större motorer av än fast de är å andra sidan CARB 3-stars godkända allihop numera.

Jag vet ej om de är ensamma om sin TDLI teknik för direktinsprutning, där kan de kanske anses som lite innovativa och ledde kanske lite utvecklingen i början när 2-takt med direktinsprutning kom för några år sedan på bredare front. Yamaha, Mercury samt Evinrude har väl sina egna tekniker för direktinsprutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AudiV8

aa jag tittade på några Tohatsu men jag tyckte dom var lite dyra (kommer tyvärr inte ihåg pris) men jag gick in på Honda Marines hemmsida och Honda ligger långt fram i utväcklingen. Jag trodde inte det men dom ligger nog nästan ett steg före än te.x Mercury,yamaha m.m . Tohatsu väger också mer än Yamaha & Mercury

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...