Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
ole_

går bara i marshfart!

Rekommendera Poster

Nu har jag fått hem motorn från servicen för andra gången. när jag sjösatt och kört i 2 minuter tappar den allt och klarar bara gå sakta oavsett hur mkt gas jag ger? var nyss ner och provade den. den startar lätt men går fortsatt så sakta att den inte ens stegrar!!! vad är fel. kan inte ta kontakt med verkstan då de har semester men nog fan har de tagit 4000 kr på sommarens jävla service!!!  motorn:evinrud 75

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga, men ta inte illa upp, jag har stött på många som råkat ut för jsut det du beskriver och som missat detta: Har du öppnat luftskruven på tanken? Eller om tanken inte har någon luftskruv, lättat lite på locket?
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

1. Evinrude 75 hk - vilken årsmodell? (de tillverkades mellan 1975-1988 tror jag)

 

2. De (verkstan) provkörde aldrig din båt i vattnet antar jag efter servicen?

 

3. bara går sakta oavsett hur mycket gas jag ger skriver du.

a) Hur fort är sakta?

B) Har du varvräknare? Om ja vad varvar motorn på fullgas?

c) Vad har du för propeller på (dimater x stigning)?

 

4. Har båten med denna motor och propeller gått bra förr?

 

5. Har den varvat ordentligt på fullgas innan servicen och gått bra i vattnet?

 

En service är väl knappast nån garanti för att motorn går perfekt, men gick den bra innan du lämnade in den på service så är det klart att verkstaden har ett ansvar att den går bra igen.

Osis att de har semester nu, men de behöver också ha semester som vi andra.

 

Frågan är om du är så åksugen att du skall börja felsöka själv nu eller vänta tills verkstan öppnar igen?

 

Men några enklare saker kan du kolla själv i alla fall:

 

a) Att motorn får bränsle.

Kolla över tanken (även inne i tanken), tankventilationen, bränsleledningar, snabbkopplingar, bensinblåsa och bränslefilter. Prova helst med en extern tank, slangar och bensinblåsa som du med säkerhet vet fungerar.

Var noga med att bensinblåsan blir hård när du pumpar på den, samt förblir hård. Kolla över alla slangar och kopplingar för bränslesystemet på motorn. Kolla om det läcker bensin på nåt ställe.

 

B) Kolla att du har gnista på alla tändstiften. Kolla även att du har rätt gap på alla stift. Har du nya stift? Kolla hur stiften ser ut, jämför sen med bilderna här:

http://www.motocross.com/motoprof/moto/mcycle/plug2/plug2.htm

 

c) Kolla att förgasarspjället öppnar helt på fullgas i alla förgasare.

Kolla att när du har fullgas på fjärreglaget att det verkligen är fullgas på förgasarna.

 

d) Kan det vara så att motorn överhettas?

Har impeller (vattenpump) bytts på senare år?

Har du kollat att termostaten fungerar?

Termostaten bör öppna vid ca 50 grader C och vara helt öppen vid ca 60 grader C. Kan man testa med termostaten hängande i en ståltråd i en kastrull på spisen. Men att få lös termostathuset på motorn kan bli knepigt på en äldre motor då det är risk att skruvar ärgat fast och man drar av dessa.

 

e) Sen är ju förgasarna alltid misstänkta om det är bränslerelaterat problem. De kan helt enkelt vara igensatta så motorn inte får tillräckligt med bensin. Du kan prova med CRC förgasarrengöring).

http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?country=SE&product=CARBURETTOR CLEANER&brand=CRC RED&lng=8

http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8 CARBCLEAN.PDF

 

f) Kan även vara bensinpumpen som är kass och inte förmår att pumpa bensin i den takt motorn behöver. På ca 1975-1985 var bensinpumpen en enkel historia med bl a gummimembran inuti som man enkelt kan byta själv. från 1986-1988 har den en s k VRO pump (Variable Ratio Oiling system) som är en kombinerad bensinpump och oljeinblandningspump. VRO pumpen är ju lite mer komplicerad sak (och dyrare) än den första bensinpumpen.

Om du tar reda på vilken årsmodell du har på din Evinrude så kan man ta reda på om du har VRO pump eller ej. Man du kanske redan vet vad du för typ av pump?

 

g) Sen kan det vara bra att ta kompressionsprov på dina tre cylindrar för att utesluta om nån cylinder har ovanligt låg kompression och därför skulle kunna förklara att den inte orkar nåt längre.

 

h) Så har vi det elektriska... det är inte jag rätt man att ge några råd om men om inte tändningen är korrekt av nån anledning så kommer motorn att gå risigt. Bäst att överlåta sånt till verkstan tror jag.

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har öppnat ventilen på tanken.

 

det är årsmodell -77.

 

har ingen varvräknare, men farten kan nog vara ca 4-5 knop. före servicen gav den iaf 27 knop.

 

tack för alla tips, skall kika igenom imorgon!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

OK, en Evinrude 75 hk från 1977. Då har den ej VRO pump. Således lätt och billigt att byta gummimembran i bränslepumpen om det skulle behövas.

 

Behöver du kolla på sprängskisser på din motor (t ex förgasaren och bränslepumpen) så finns det här:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29

Parts lists, Evinrude, årsmodell, hk, modellnr. 

 

Ja du får försöka beta av de förslag jag gav dig till att börja med.

Kan vara nåt enkelt fel, kan vara nåt komplicerat. Om du jobbar dig fram metodiskt med de enkla och billiga tänkbara orsakerna först så kan du ha tur att det är nåt av dem. Men prova en sak i taget, gör inte flera ändringar samtidigt.

 

/Bo

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...