Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Sorrento

Skärande ljud vid fullt rattutslag

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har precis köpt en sea ray sorrento 24. Har en del att fixa med den och har hittat de flesta svaren här på forumet. Finns dock ett problem som jag hittar något om. När jag svänger fullt åt vänster så uppstår det ett gnällande ljud ifrån aktern. Kan beskrivas som ett lager som inte riktigt mår bra. Tacksam för svar! Motor: mercruiser 7,4

Drev: Alpha one ifrån -99

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Låter som du beskriver att drivknutarna är dåliga, har du vibrationer?

Kolla upp nivån för servooljan. 

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga märkbara vibrationer, Kanske möjligtvis att jag tycker den är lite trögstyrd...när du påpekar servoolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt att jag är på hal is nu, men är det servoassisterad styrning på båten kan jag tänka mig att det är som på en bild: Ger man fullt utslag jobbar servot mot ett fast stopp och belastas. Man bör alltså inte ligga på helt fullt utslag och fortsätta trycka ut ratten utan vrida tillbaks någon centimeter när det tar stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

remmarna slirar väl och skriker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med remmar var nog i det närmaste korrekt...missljudet påminner om skrikande remmar. finns det något enkelt att göra åt det?

 

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se per_ds inslag ovan. Precis som pa en bil sa mar servopumpen inte bra om du fortsatter och vrider ratten nar styrningen natt maxlage at nagot hall.

Om det skriker aven under vanligt styrande sa spann remmen, Skriker det fortfarande, prova med nagot anti-squel spray som finns att kopa (eller t ex med gammal hederlig hartz).

 

Skriker det fortfarande sa kan det vara pumpen som sjunger pa sista visan, dvs nagot som gor att den inte roterar som den skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

inga fulla rattutslag, smörja wd 40, men kolla så inte remarna bottnar på remskivorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall val tillagga att du kan ha remmar med olika V-vinkel, jamfort med remskivorna.

 

Pa min gamla Audi var det nast intill omojligt att fa remmar som klarade av att dra A/C-kompressorn. Larde mig efter ett tag att manga aftermarket remmar i USA har en annan vinkel pa V-et an i Europa. Hence, du kanske bara har fel typ av rem.

 

For er som laser manualer, remmar kallas i USA for V-belts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risk för mer hal is här. Jag har ingen aning om hur ditt styrsystem är uppbyggt, men jag har pysslat en hel del med hydraulik. När du styr i ändläge dräneras trycket från servopumpen till tank via en övertryckventil (tryckbegränsare). Dessa har en tendens (förutsatt att de är av enkel konstruktion, vilket jag tror) att självsvänga när de öppnar och därmed skapa ett oljud. Detta fenomen har lättare att uppkomma om oljan inte har rätt viskositet. Byt olja till rätt kvalité.
Det kan också uppstå när pumpen är helt slut. I ett sådant fall har den stort inre läckage. Detta inre läckage ger ett strömningsljud som sjunger.
För att smörja kilremmar behöver du inte köpa nån speciell spray. Vanlig bromsvätska till bilen går alldeles utmärkt.
 
mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...