Palmq 0 Postad 10 Augusti , 2006 Hej, Båten tippar i sidled när båten planar. Jag har trimplan på skrovet och drevet. Varför börjar båten att luta av sig själv utan att ha ändrat något på trimplansknapparna? Har en 26 fot Daycuiser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Augusti , 2006 Vilken daycruiser är det? Fabrikat, modell, årgång? Vilken motor och drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seamaster 0 Postad 10 Augusti , 2006 Har du sjekket at begge trimplanene på skrovet er helt oppe? Tipper den alltid mot samme siden? Seamaster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pandorra 0 Postad 27 Oktober , 2006 Prova med att lätta på det ena trimplanet så löser det sig. Skulle tro att båten överplanar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 28 Oktober , 2006 Alla båtar som har EN propeller har en tendens att luta p.g.a. att propellern snurrar åt ena hållet. En vänstergängad propeller (snurrar moturs sett akterifrån) har en tendens att tippa och svänga båten åt styrbord (höger). För att båten ska åka rakt fram blir man tvungen att hela tiden hålla ett visst babordsroder. Detta gör i sin tur att båten går långsammare och lutar något åt babord, eftersom vattenströmmen hela tiden skickas åt babord istället för rakt bakåt. Detta är helt enligt fysikens lagar. För att motverka detta blir man helt enkelt tvungen att använda trimplanen. Man trycker ner babords trimplan som i sin tur svänger båten åt babord och tillåter att man vrider tillbaka ratten till mittläget och skickar allt vatten rakt bakåt för att nå högsta hastighet. Alla båtar beteer sig självklart olika, men själva fenomenet att båten lutar och vill gira åt ena hållet är helt naturligt. Fenomenet blir tydligast vid planing, därav din iakttagelse! /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 31 Oktober , 2006 Marcus! Fel! Alla båtar lutar inte. Om det lutar kraftigt åt ena hållet kan det vara ett konstruktionsfel. Den ena bottenhalvan/sidan är inte symmetrisk med den andra. Sedan förstår jag inte när Palmq säger att den lutar utan att jag rört trimplanen. Det låter som om det först fungerar och sedan fallerar. Då är det hydrauliken som är paj i ena trimplanet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 31 Oktober , 2006 Hmmmm...det blåser ju ibland på sjön...även om man inte seglar. En motorbåt med v-botten lutar gärna MOT vinden om du har vinden in från sidan när du kör, detta är ett mycket påtagligt i en båt med lite överbyggnad, tex flying flipper kupe o liknande. Fören vill helt enkelt driva ner i lä, o för att kompensera ger man roder åt motsatt riktning....krängningen är ett faktum. Eller så får du sparka iland din feta svärmor som envisas med att sitta på samma sida som din tunga kylväska. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 31 Oktober , 2006 Båten jag har lutar lite åt styrbord efter planing men har fått förklaringen att detta beror på att min är klinkbyggd. Då får jag trimma ut motorn så mycket som möjligt eller gasa mer för att den ska räta upp sig. Sen går den som på räls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 31 Oktober , 2006 Kaptenkolja! Jodå! Att lite snabbare motorbåtar ofta lutar mot vinden det stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 31 Oktober , 2006 Nej, visst, ALLA båtar lutar inte. Men det fenomen jag beskrev är ändå ett faktum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 31 Oktober , 2006 Kanske dom självjusterande Smart-Tabs är lösningen på problemet ... för om båten börjar luta på ena sidan ska dom ju enligt teorin kompensera det!? eller ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser