Ruskprick 0 Postad 10 Augusti , 2006 Efter en massa strul med en gammal Mercury 20hp lyckades jag slutligen dra av startsnöret..... (inga fina ord kom ur min mun). Nu har jag lugnat ner mig lite och slutat fundera på att dumpa skiten i viken ;-) Är det någon som kan förklara hur det går till att byta snöret? Jag är hyfsat händig men har aldrig bytt dragsnöre på utombordare innan. Undrar också om det är svårt att själv montera en startmotor på snurran, behövs då mer än själva elmotorn, typ kugg/drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 10 Augusti , 2006 Om du bara är normalhändig så fixar du att byta snöre utan problem. Kan vara lite pillrigt ifall fjädern släpper men det går alltid att få ihop igen. Jag bytte många snören när jag var runt 10-12 år. Om det redan finns kuggring på svänghjulet i motorn så är det inte så mycket mer än startmotorn ett relä som behövs. Men det gäller ju att hitta en startmotor till rätt pris också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskprick 0 Postad 10 Augusti , 2006 Jag hajjar inte riktigt hur jag spänner fjädern igen (den som drar tillbaka snöret)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 10 Augusti , 2006 I de flesta fall så räcker det med att man lindar upp snöret tills det inte får plats mer på skivan, drar i snöret tills man känner att fjädern är lämpligt spänd (brukar inte behövas särskillt många varv, 2-4 varv kanske?), sedan låser man skivan i det läget med ett verktyg eller bara håller fast den och lindar upp snöret man drog ut (utan att skivan snurrar nått förstås) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskprick 0 Postad 10 Augusti , 2006 Tack! Skall testa när jag kommer ut till stugan och båten igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindeman 0 Postad 15 September , 2006 Hur har det gått? På min Evinrude 4hp fastnade dragsnöret i yttersta läget och nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Antar att jag ska göra ungefär som du, problemet är väl att det olika konstruktioner iom att det är olika märken. Finns kanske någon annan här som är kunnig på just mitt märke som kan hjälpa mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 15 September , 2006 Troligtvis är det samma konstruktion på 99% av alla motorer med dragsnöre. I ditt fall har nog fjädern släppt eller gått av. Bara att skruva isär, byt fjädern (eller ifall den gått av längst in eller längst ut så kan man nog böja till änden bara så fungerar den några år till) och sätt ihop på samma sätt som om du bytt snöre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 18 September , 2006 skruva bort sväng hjuls skyddet och tänd spolarna och sen så sitter det ett hjul med en liten spak på som man fäster snöret i. ursäkta kommer ej i håg så mycket//alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskprick 0 Postad 6 Augusti , 2007 Tack för hjälpen, men motorn började strula på fler sätt så den är nu i snurre-himelen. Köpte en ny 4-taktare, skönt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser