Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Ollej

Handdator-GPS-Mjukvara? Vad skall jag köpa?

Rekommendera Poster

Hej Båtvänner,

Jag vill köpa en handdator med GPS för att ha den med i båten samt i bilen.

Är det någon, som har bra erfarenhet av något märke med en kraftfull handdator och med bra skärm som även går att se utomhus i solsken med bra läsbarhet, vilket naturligtvis är av stor betydelse.

Vilken ska jag välja och vad skall jag mer tänka på?

Vilket program är kraftfullt för handdatorer och som fungerar bra ihop med PCn?

Är det något program som tar både raster och vektor kartor?

Bästa hälsningar och tack för svaren!

Olle Johansson smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Olle!

Jag kan bara rekommendendera dig att tänka om...

Köp en plotter att ha i båten och en gps att sätta i bilen...

Flera orsaker, bla finns det inga vattentåliga handdatorer (mig veterligen) och de erfarenheter jag har av handdatorer är att de både är krångliga och sega i uppstarten. Skaffa dig hellre en ordentlig plotter av erkänd kvalitet och en gps till bilen i 5000 kronorsklassen. Jag lovar att det blir smidigare.

Sen vete fasen hur lätt en handdatorskärm blir att se i lite solsken, min är iaf omöjlig (Ipaq nånting heter den)

När det gäller plotter så är jag nybliven och mycket nöjd ägare till Lowrance LMS334. Visserligen har den även ekolod vilket jag inte vet om du önskar men jag kan varmt rekommendera den...

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med ovanstående inlägg.

Har sedan tidigare en handdator med gps som jag använder i bilen. Trodde jag skulle kunna ha den i båten, men inte då.

Skärmen är hyfsat läsbar i solsken, men långt ifrån bra.

För att inte tala om hur smått o plottrigt allt blev när man ska läsa den på sjön.

I bilen så tittar man inte så mycket på den, men på sjön däremot vill man kasta ett öga på den titt som tätt, vilket var jävligt svårt.

Tröttnade rätt bra på den redan efter första gången jag vart ute med den o handlade på mig en mer eller mindre riktig gps för marint bruk.

Det blev en garmin GpsMap 276C.

Rekomenderar den skarpt då den även med ett tilläggspaket fungerar att ha i bilen.

Visst, det hela blir inte billigt. Med sjökort går den loss på cirkus 10tkr. bilpaketet för runt 2000:-

Men i gengäld så har du en maskin som funker helt underbar och är hur läsbar och fin som helst ´ även i extremt solsken.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag håller inte med.

Jag använder min handdator båre i bilen och i båten samt ute i skog och mark.

Jag tycker det är smidigt med en och samma grej till alla andamål.

Men det beror ju på hur just du ska använda din??

Ska du enbart ha den i båten så kan jag hålla me om att det är bättre att satsa på en med större skärm. Ex. en laptop med Fugawi.

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller bilen kan jag rekommendera Motorola A1000 (mobil och handdator). Den kostade mig 900:- vid abonnemangsförlängning hos 3. Programvaran Wayfinder hittade jag hos Clas Olsson som sålde ut den för 245 kr. (kostar normalt ca 1500 kr). Aktuella kartor laddas ner över GPRS nätet och fungerar i hela världen. Har provat hemma och i Spanien. Klockrent!

Har letat lite efter sjökort till den, men inte hittat något bra ännu.

Kanske någon här på forumet vet något som fungerar?

Mats 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kikade lite på Clas Ohlssons hemsida med där stog det inget om rea på wayfinder. Vilken butik köpte du den i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill tipsa om min egen sniklösning: en gammal LapTop, Det Levande Sjökortet för ca 1000 kr plus en separat GPS-puck för ca 500 kr.

Nackdelar:

- en LapTop tar plats i båten och måste stå stänkskyddat

- en LapTop behöver ström, jag har gott om 220 V

- en LapTops bildskärm syns inge bra i solljus, gjord för kontorsmiljö

- en LapTop har begränsad livslängd i en båt, värme är t ex ett problem

- DLS är lite kryckigt i användarinterfacet

Fördelar:

- ett komplett navigeringssystem för lite pengar, om man kan ärva en gammal LapTop någonstans

Priset gör att jag står ut med nackdelarna. Plus att en 14 tum skärm är betydligt mer praktiskt att planera rutter på än vanliga plotters frimärksstora skärmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var i Helsingborg. Anledningen var att den skulle utgå ur sortimentet (tror jag). Men ändå, en GPS för 1500 kr är ju inte heller dyrt om man redan har en mobil/handdator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...