Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
erikz

Stöttor eller vagga?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har haft en lite för liten båtvagn och ska byta men frågan är om man ska ha vagga eller stöttor? Hur stor vagga ska man ha till en Ansa 42 och hur långa stöttor? Annan input välkomnas.

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagga är mycket robustare. Jag noterade att under Gudruns härjningar klarade sig båtar som stod i vagga medan de flesta som välte var uppställda med stöttor.

/hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag skulle en så stor båt kombinera med en vagga som håller båten i sidled i höjd av kölen och några stöttar under fören och aktern som avlastar för- och akterskeppet. (kan tom vara några bockar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satsa på stöttor enkelt o bra,tar lite plats när dom inte används kan förvaras inomhus.Enklare för hamnpersonalen att få båten på plats.(Jobbar som truckförare i en hamn på västkusten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle definitivt satsa på en ordentlig vagga!

Tar man sig tid att ställa in den ordentligt första gången och kanske markera med en liten tejpbit under relingslisten i höjd med varje stötta så är det bara att ställa ner båten på plats nästa år med bara små justeringar. Betydligt smidigare, och säkrare, än lösa stöttor.

Om du ändå väljer stöttor så ser för sjutton till att surra ihop dom med varandra. Skulle en stötta av någon anledning kana iväg lite så lär du hitta båten liggande på sidan på marken. Dom andra stöttorna gör ingen som helst nytta då, om du inte har 3-4 stycken per sida....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det absolut enklaste och billigaste är att själv bygga träbockar och trästöttor. Kraftiga för och akter-bockar, kompletterade med 1-2 vinklade träbockar på varje sida. Glider inte - men självklart binder man.

Kanske du kan fortsätta använda din lilla vagga (?) och komplettera med för och akterbockar? Faktum är att båten till största delen vilar på akter och förbockar. Man kan komplettera med enklare domkrafter (skruvar) till träbockarna om man så vill.

På så här sätt kan den nya båtställningen sas växa fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för intressanta inlägg. Jag har köpt en rejäl vagga så nu ska det stå stadigt. Rådet att bygga träbockar skulle jag inte våga ge mig på för en så här stor och tung båt utan att ha ett proffs som gjorde ritningar. Om det går illa och båten välter, vad säger försäkringsbolaget då? En annan detalj är att båten förhoppningsvis framförallt vilar på kölen, resten är ju bara till för balans men nog kan det bli en hel del tryck under ofördelaktiga förhållanden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder träbockar till en båt som är större (än A42) ... men visst, är man inte komfortabel med en lösning så väljer man en annan lösning. Med bockar är det faktiskt enklare än vad det ser ut, de flesta, inklusive mig, överdimensionerar.

Båtar välter ibland på uppläggningsplanen. Försäkringsbolagen ersätter, såvida de inte kan visa på att uppallningen varit direkt försumlig. Och dit är det långt! Jag tror att de flesta försäkringsbolag tom ersätter när presenningen varit förankrad i en stötta som sedan lyfts av presenningen.

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...