Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Lorensberg

Motorsvag Örnvik 740

Rekommendera Poster

Hej alla entusiaster har en Örnvik 740 Salong som har en AQ 130 ( B20 ) men med den så kommer ej båten upp i plan som allra mest max 13-14 knop.

Jag är fullt medveten om att denna båt ej är något fartvidunder men skulle ändå vilja ha upp båten i march på ca 18 knop o topp på ca 25 knop.

Nu till frågan jag vill ha tips på motoralternativ och var jag får tag på dom och ev priser.

Är det hellre någon som vill ringa så är det Ok 0706-222242 Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Jag har en på 225 hk. Båten marsar i 18-20 knop. Maxfart 30 kn. Drar ca 1.4 lit bensin per dist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppfart på 30 kn låter vettigt. Då finns ett register och möjligheter till en bra och ekonomisk marschfart samt en motor som inte tar stryk. Risken är annars att motorn får gå väldigt tungt när båten är fullastad för att hålla 18 knop.

mvh

Anders

Senast ändrad av Briggen | 28 februari 2008 | 20:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en AQAD30 med duoprop och efter filterbyten och spriDARRENGÖRING har det blivit bra fart på skutan, drar lätt upp i plan nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har en volvo penta 225 hk med trimplan på bak. Båten går jättebra upp i planing med lite handpåläggning via trimplanen så kommer du upp från ca 12 knop. Max fart var ca 30 knop fullt lastad med fyra pers i. Normalt kör jag 18-23 knop på ca 1.3 lit/dist.

Om du vill slippa byta motor så kan du byta båt, min är till salu, här finns mer bilder.

http://www.blocket.se/stockholm/Ornvik_740_salong_21391628.htm?ca=11&w=1&last=1

// Birger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...