PG550 0 Postad 9 Augusti , 2006 Har tänkt köpa ny motor och har fastnat för insprutad tvåtakt 90 hästare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2006 Hej, E-Tec 90 hk är 3 cylindrig. Cylindervolym 1295 cc. Max varvtal 5500 varv/min. Vikt 148 kg. Mercury Optimax är 4 cylindrig 3 cylindrig. Cylindervolym på 1526. Max varvtal 5750 varv/min. Vikt 170 kg. Effektmässigt, bränsleförbrukning och ljudnivå gissar jag de är ganska jämförbara. Kanske Optimaxen är lite råstarkare då den har lite större cylindervolym? Vad har du får båt att hänga motorn på? Finns både Mercury och Evinrude handlare på orten så du kan få service enkelt om/när du behöver? Har du kollat vad de kostar? Ungefär lika i pris? Servicen och underhållskostnaderna de tre första åren på en E-Tec blir ju väldigt låga. Den kan även vinterkonservera sig själv med en speciell prodedur. Svårt val. Mercury kanske lite tryggare köp, E-Tec är visserligen ganska beprövad nu då den funnits några år men... Jag gissar att du skulle bli nöjd vilken du än väljer. Är vikten av betydelse så är det naturligt att välja E-tec:en. Har läst ett test på E-Tec 75 hk (samma motor som 90 hk). Har inte läst nåt test på Optimax 90 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 9 Augusti , 2006 En liten rättelse bara: Optimax 75-115 är alla 3 cylindriga maskiner. Det är Mercury/Mariners 4-taktare i denna storleksklass som är 4 cylindriga. http://www.marinepower.com/products/single/2006$$$ENEN-$-ME$OPT$F115-75$MEOPT_90 Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Augusti , 2006 Hej, Bra att du såg det. Jag var helt inställd på att den var 4 cylindrig så jag brydde mig ej att kolla på Mercurys hemsida. Hade blandat ihop med deras 4-taktare. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser