Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Olof_M

Färgbekymmer

Rekommendera Poster

Är det fler än jag som klagat på Byggplasts färgkoder och att de dåligt överensstämmer med verkligheten? Jag köpte färg 8008 som enligt färgkartan var i princip exakt samma färg som min gelcoat. Efter applicering och härdning syns resultatet i bild. Lika vitt som den däcksfärg jag har på halkytorna... När man öppnar burken med 8004, verkar den stämma bättre. Inte fick jag byta burk heller när jag påpekade felet i kulör.

Nån annan med liknande erfarenheter eller nån som vet vad man ska använda som topcoat istället?

post-6291-1394234745,9985_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att din båt hade den färgen du målade 1974 när den sjösattes...? Eller är det så att du kollat mot ett färgprov, för då tycker jag det också verkar skit - om det inte var ett tryck utan ett riktigt färgprov alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, min båt har alltid varit ljusgrå. Efter 1975 tror jag den blev ljusare i färgen, dvs ungefär som den 8008. Jo, jag kollade mot ett prov tryckt i deras katalog. Det fanns inget annat att tillgå. Efter min upptäckt målade själv en klick på en papperslapp för att se och då blev det närmast vitt...

Jag tycker att fenomenet borde vara kännt av fackfolket. Eftersom jag specifikt frågade efter färgen som visades i katalogen, kunde de väl upplyst om att den blir mycket ljusare och visat ett riktigt färgprov. Eller ställer jag omöjliga krav? Det skulle kosta dem en burk av varje brytning och de skulle få massor av fler nöjda kunder. Men eftersom färgen finns kvar och verkar säljas, antar jag att det är jag som är gnällig 15.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, jag menar att kulören har säkert förändrats av väder, vind och solljus på de 32 åren båten har använts så att den kulören som är i burken är den som var på båten ursprungligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå. Jag förstår din synpunkt. Men hade det inte varit schysst mot kunden att presentera riktiga färgprover som man kan jämföra aktuell kulör med? När jag nu dessutom specifikt frågade efter just den kulören som jag visade fram för försäljaren och som är exakt den som min båt har per idag. Eller?

Hur som helst verkar jag vara den enda som har haft synpunkter om detta och då ger jag mig. Jag hörde om en som gick till färghandlaren och fick brutet i stort sett exakt kulör på sin topcoat. Jag lär göra ett försök med detta framöver.

Tack för ditt engagemang ändå. Sail on!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...