Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Patric78

Varvtalsmätare - AQ131D - Sun Runner 165

Rekommendera Poster

Min varvtalsmätare har fått fnatt. Den visar nu vid ca 22knop 3100 varv och vid 31 knop ca 4200 varv. då den förr visade ca 3750 respektive 5600 varv. Har inte gjort några ändringar och den började visa fel helt plötsligt. Var skall man börja söka felet? Kan mätaren ha fått något fel. Den har en skruv på baksidan som är märkt med 4, 6, 8, A och B, vilket antagligen betyder cylinderantal. Men hur man än skruvar så sker ingen förändring då jag stillastående försöker skjustera varven på mätaren med ca 1700varv tomgång (enligt mätaren). Ända som händer är att den ibland sjunker ner en bit då man skruvar. Det verkar oxkså som att mätaren visar rätt för lägre varv som tomgång som jag har ca. 800-900varv. Kanske man borde ta loss mätaren och öppna för en koll. Kan man på något sätt testa visningen med tex en pulsgenerator. Nån som vet hur pulsen skall se ut. I verkligheten kommer väll pulsen från tändspolen då den urladdas för tändning till tändstifft. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att du bara har kontaktproblem nagonstans. Ga igenom kablar och anslutningar, fran panel hela vagen till motor. Ga igonom alla kontaktdon och ror pa dem. Prova igen. Funkar det inte da ar det nog bara en ny varvraknare som hjalper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Jag var lite på samma spår igår kväll och gjorde mätningar av signalkabeln till mätaren, den verkade vara i bra skick. Så vet inte riktigt hur jag skall fortsätta nu.

Kan kondensatorn påverka varvtalsmätare?

Hur skall en varvtalsignal se ut (hz, V)? Vad jag förstår så får ju mätaren en signal varje gång tändspolen urladdas eftersom tändspolens ena kontakt skall vara direkt kopplad till varvtalsmätarens signalkontkat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var så enkelt som att justera om kalibreringsskruven på mätaren med hjälp av en annan varvtalsmätare. Nu visar mätaren troligen rätt för min AQ131D, marschfart 23 knop = 3700varv/min och max 32knop = ca 4800varv/min

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...