AriK 0 Postad 8 Augusti , 2006 Tänkte eventuellt sälja min båtmotor och skulle gärna vilja ha lite hjälp angående detta. Är så dålig på sådant här. Svårt att veta vad som är ett skäligt pris att ta ut osv. Motorn är en honda bf10 -01 som jag inhandlade i butik i oktober -05 efter att min gamla blev stulen. Den har stått i butiken som demomotor. Gav 20000:- för den. Går som en klocka och är fin både ut och invändigt. Undrar också om det är ok att byta in mot annan motor hos en handlare och lägga pengar emellan? Please help, ni som kan och har gjort en del båtaffärer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 8 Augusti , 2006 Har visserligen bara gjort en enda båtaffär men min bästa gissning är att en del handlare gärna tar motorn i inbyte medan vissa helst slipper. Fråga runt hos Honda-återförsäljare i förstahand, resten i andrahand. Förmodligen får du bättre betalt för den om du sätter ut en annons på blocket. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AriK 0 Postad 8 Augusti , 2006 Frågan är bara vad man ska begära för pris... Vill ju inte göra någon skitaffär för egen del, ej heller lura någon annan (kanske inte så stor risk). När är bästa tiden att sälja på blocket tex.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 8 Augusti , 2006 Bästa tiden är definitivt på våren... Man brukar ju i båtvärlden prata om höstpriser och de är som regel lägre än vanligt. Är du å andra sidan på jakt efter ny motor så blir ju såklart den också lite dyrare. Vad den är värd? Det finns flera sätt att få en bild av detta: Handlaren har prislistor som utgår från nypriset med avdrag för antal år, gångtimmar mm Ett annat sätt är att kolla andra annonser på blocket eller andra ställen och se vad säljaren begär för sin motor och sedan lägga dig i närheten. Dock kryllar det ju inte av såna annonser så det enklaste är nog att fråga din lokala båthandlare vad den står i för marknadsvärde... Vet inte om det är mycket till hjälp men hoppas det hjälper lite iaf =) Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AriK 0 Postad 8 Augusti , 2006 Får tacka för tipsen! Nu vet jag hur jag ska gå tillväga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser