Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
leipet

Hur är Uttern 5500 ht??

Rekommendera Poster

Hej!

Om det finns någon som har erfarenheter av Uttern 5500 ht så har du chansen att dela med dig av dom här. Speciellt kanske hur den går i sjön. I mitt fall gäller det ett ex. från 2000. Men det kanske inte spelar någon roll.

Hälsn. Leif 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är ju det gamla vanliga utternskrovet sen 1997 på ca 5.5 meter som används även på 5500 DC och senare D55/T55/S55. Läs lite tester på dessa båtar får du ett hum hur båten går i sjön. Skrovet har ca 16,5 graders V-form vid akterspegeln och det är inte så vasst. Båten går bl a därför lite stampigt i grövre sjö. Inget fel med det bara man är medveten om det hela.

Har lite tester på Uttern D55 om du vill läsa hur skrovet beter sig (övrigt är det ju bara att hoppa över).

Har en kompis som var ute i en Uttern 5500 HT för nån vecka sen och han sa att den gick väldigt fint (på Vänern).

Vad är det för motor på?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo!

Det är en 90hp fourstroke som hänger på! Det skulle vara kul om du kunde delge mig lite tester!

Mvh Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Leif,

Jag har mailat dig via Maringuidens meddelandefunktion lite information om Uttern 5500 HT och dess systerbåtar (5500 DC/D55 osv).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag skulle önska den här infon om Uttern 5500DC/D55. Tack på förhand .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Bo!

Hörrudu, hur hittar jag fram till meddelandefunktionen?

Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag skickade genom att trycka på din Skicka email knapp. Meddelandet jag skrev till dig hamnar då på den e-postadress du angivit i Min profil, och Personlig information. Kolla alltså din vanliga mail.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

batrookie,

Har skickat info till dig nu om Uttern 5500DC/D55.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo!

Jag kollade min profil och märkte då att min mailadress var en jag hade tidigare. Det var därför jag inte fick dina uppgifter. Jag har nu lagt in den nya adressen. Om du kunde göra om det hela igen så vore det bussigt. Då blir det säkert ok.

Leif 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leif,

Har skickat mail igen till dig.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag köpte en Uttern 5500 HT -99:a till den här sommaren. Det är min första båt så några jämförelser kan jag inte göra men vi är jättenöjda med den. Jag tycker den tar sjön bra och då har vi ändå kört över Mysingen när det blåst ca. 10 m/s.

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (7 o 4 år) och för oss är den alldeles utmärkt, vi har t o m övernattat ett par gånger (ungarna och frun i tält). Båten är bra planerad speciellt att man slipper balansera på ett smalt skarndäck och att det är väldigt smidigt att fälla/ta upp kapellet.

På vår båt sitter det en 2-takts Mercury på 90 hk, det räcker gott för oss.

Uttern hälsningar

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...