PG550 0 Postad 8 Augusti , 2006 Jag funderar lite på att byta motor på båten och har fastnat lite för e-tec 90 och optimax 90 men skulle nu vilja höra lite åsikter om bägge motorerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sumpan77 1 Postad 6 Oktober , 2006 Har kört 75hk E-tec från 06 i sommar och har bara positiva erfarenheter. 90hk E-tec och 75hk är samma motor men med olika cylindervolym. Vikt och annat är samma dvs 145 kg. Denna motor går tyst och jämt, startar direkt, ingen oljerök (drar knappt någon olja alls). Ingen ojämn eller ryckig gång på låga varv som de äldre tvåtaktsmotorerna. Mycket bränslesnål och i trollingfart drar motorn mindre än 1 liter i timman. Kan köra trolling en hel dag utan problem med ojämn gång eller andra dumheter. De som kör fyrtakt hävdar ju ofta att om man ska trolla så är det fyrtakt som gäller men det är bara ren okunskap anser jag. Fyrtaktaren är ju dock lite tystare på tomgångskörning men E-tec är även den mycket tyst. I marchfart och maxfart är det ingen skillnad i ljudnivå mellan e-tec och fyrtaktarna. E-tec går hur bra som helst och är dessutom bränslesnålare i trollingfart samt har samma förbrukning i maxfart och marchfart kanske något mer än vissa av fyrtaktarna. E-tec drar ungefär 50% mindre bränsle än min förra 70hk Johnson från -87. Nu är det dessutom bråda dagar för alla fyrtaktsägare som ska boka sevicetider på verkstäderna innan vintern kommer och serva sina motorer för tusentals kronor. Själv utför jag en procedur med handreglaget så vinterkonserverar sig motorn själv och service på verkstad är först om 3 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 6 Oktober , 2006 Hej! Ursäkta, men jag blev lite nyfiken där: Vad är det för procedur med hand(gas?)reglaget som du utför? Vad jag vet så är det inte annat än oljebyte (och filter) man behöver göra på en fyrtaktare jämfört med tvåtakt. Rätta mig om jag har fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bertan 0 Postad 6 Oktober , 2006 Hej Först lite om service. E-tec ska in på service vart tredje år,,kontra alla andra som ska in varje år.. Det betyder en besparing av ca 5000:- på en treårs period Att förbereda en E-tec för vintern är enkelt, du gör bara ett visst handgrepp med gasregaget så vinterkonserverar motorn sig själv. Har nu kört en E-tec 75 i tre år och är mycket nöjd med motorn. Den är tyst,snål,stark,snabb och så är den väldigt snygg. Gillar även Optimaxen, men på vissa punkter kan den inte konkurera med E-tec, framför allt är den mycket större och tyngre den låter lite mer och den ryker lite på tomgång (E-tec ryker aldrig). Om man skulle få 4-takts förespråkarna att testa E-tec så tror jag att nästan alla skulle byta mvh peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 6 Oktober , 2006 Hej! Behöver man inte byta växelhusolja på tre år??? H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bertan 0 Postad 6 Oktober , 2006 Man behöver inte byta förutsatt att man använder original. själv kollar jag varje år att inget vatten har trängt in. Så står det i alla fall i instruktionsboken,framtiden får visa om Bombardier har rätt i detta. peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser