Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Viper99

Kartstandarder till GPS - kartplotter

Rekommendera Poster

Hej, funderar på GPS. Det finns en massa...

Jag undrar dock vilken kartstandard som passar bra på västkusten, med bra information,  hamnkort, prisvärdhet? Storlek på korten i förhållande till priset är också viktigt.

Tips på en bra GPS med MOB knapp, snabb waypoint markering, och andra funktioner som korridorer, strut mot waypoint eller andra områdesfunktioner är bra. AIS eller vädermottagning är inte nödvändigt, men DGPS är det.  

Det är endast kartplotter som eventuellt har utbyggbarhet med separata instrument lite mer centrerat runt förarplatsen som är intressant.

Jag tänkte mig ett pris från 5000-9000 kr.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Förmodligen kan Garmin 292 (el 298 med ekolodsfunktion) eller Navman 5605 (extern antenn) el 5505i (intern antenn) passa dina behov. Kolla in manualerna som finns på tillverkarnas hemsida - för Navman (finns svenska manualer) här och Garmin (engelska manualer) här för mer detaljerad information vad de klarar av.

Karttäckning:

Garmin, Bluechart och Bluechart g2

Navman, C-Map NT Max

Har själv en Raymarine 435i men den börjar bli till åren (jag är inne på 3:e säsongen nu med min) och den använder Navionics XL3 elektroniska kartor. Karttäckning, Navionics Gold XL3. Till Raymarines dyrare plottrar finns Navionics Platinum XL3 kartor.

Lowrange har också några fina plottrar, med el utan ekolod, t ex LMC-334C (med ekolodsfunktion) och Global Map 3600. De är rätt poulära bland fiskare har jag sett. Lowrange använder Navionics elektroniska kartor.

Finns några andra plotterfabrikat också men jag tror att Garmin, Navman el Lowrange borde kunna passa. De är användarvänliga och kartografin är såpass bra nuförtiden att det spelar nog inte så stor roll om det är Bluechart, C-Map NT Max eller Navionics Gold/Platinum egentligen. Men det kan skilja lite som kan vara viktigt för dig. Men det där med hamnuppgifter osv tror jag man skall ta med en nya salt. Man kan ej vara säker på att uppgifterna är helt korrekta och är uppdaterat med senaste information. Nästa år kanske en del uppgifter om sånt inte stämmer.

Lycka till.

Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket trevligt svar! 2.gif\

Jag ska avvakta lite på Raychart tror jag, men de verkar klara sig bra i tester.

Jag ska plugga lite mer på kartstandarder tror jag. Uppdaterar tillbaka om jag får någon rätsida på det. Jag tänker närmast på generationsskiften och hur de skiljer mellan dem. Det kommer ju nytt hela tiden verkar det som.. //E 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nybliven ägare av en Garmin 292 (2 veckors användande) och är mer än helnöjd!!! Lätt meny superskärm och totalt exact. Vad mera kan man begära?:-)..Köpte med kartan som sträcker sig från Oslo-Kristiandsand-Danmark-Tyskland-Vättern-vänern och Dalslands kanal.Totalpris rundt 10.Har svårt att tänka mig att det är något som kan fungera värst mycket bättre än denna.Varför jag inte valde en 298 med ekolod är enkelt.Skärmen är fullt stor nog för navigering i 20 knop men troligtvis betydligt sämmre om en ska splitta bilden med ett ekolod.Prisskillnaden på ca 2.000 gör att man heller kan köpa sig ett dugligt lod brevid.Kort sagt rekomenderar jag denna plotter för alla som inte vill betala 20för en större modell......supernöjd!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår kan man koppla ett lod till 292:an ändå..?
 1.gif\
/E 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja du kan koppla en Garmin 292 till en av deras externa boxar som heter GSD-21 (analog) resp GSD-22 (digital) plus att du även måste ha själva ekolodsgivaren (akterspegel-, inomskrov- el genomskrovsgivare).

Om du kollar lite på Garmins svenska sidor om 292 på fliken tillbehör kan du se detta. Du kan även kolla i Garmins 292 engelska manual (se länk ovan i tidigare inlägg) så står det mer om hur man använder ekolodsfunktionen i det fallet man vill ha detta i en 292. Nackdelen med en extern box till är förstås att ytterliggare en sak till skulle kunna paja och tar extra plats, kabeldragning osv.

Har ingen aning vad en GSD-21 el GSD-22 kostar men några tusen gissningsvis för den analoga och säkert lite till för den digitala.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du kommit fra till så här långt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag noterar att det finns öppna och lite mer egna lösningar. Jag anser att det är intressant med mer öppna (standardiserade) lösningar om man vill ha möjlighet att välja leverantörer av anslutande utrustningar eller kartor. Utöver det anser jag att man skall kunna följande:

- Planera rutten på en PC

- Ha standardiserat instickskort, inte kasetter eller annat skit.

- Uppgradera mjukvaran i GPS:n

- Bra man överbord funktion (max ett tryck, möjligen i kombination av tangenter).

Man ska:

- Kontrollera hur en given GPS betéer sig när man manövrerar båten, t ex svänger snabbt, inte bara hur den ser ut i affären.

- Ta en riktig funderare på vilken information som är viktig när man planerar rutten (på PC).

- Ta en riktig funderar på vilken information som är viktig när man kör båten i 25 knop, om den snabbt ger info om det man vill se för att kunna styra båten (det är inte givet att karta är rätt då), och med tillräckligt stort och tydligt typsnitt och sombolik.

- Fundera på hur det fungerar om man är ensam i båten jämfört med om man är två?

Jag funderar på en kompromiss så klart.

Märken som fått mitt intresse är Northstar, Navman (Northstar), och Raychart, förutom Garmin som definitivt inte är bäst i mina ögon. På båtmässan såg jag också en annan liten rackare med rätt stor skärm, men kommer inte ihåg vad den heter. Den kunda man fästa på bågen runt pulpetens frontruta, vilket inte är fel alltså...

De nya Garmin som finns ser snygga ut, men de är slöa as. Funktionerna är intressanta dock. Låg upplösning på de flesta i småbåtsklassen imponerar inte. Den mest prisbelönta kartstandarden finns inte i Garmin. Däremot har de mycket säljgodis i sig, som jag är tveksam till om man verkligen använder.

Så det kokar ner till att navman är prisvärt, och som dessutom har de flesta av de egenskaper som jag söker. Kanske en 5607 om jag ska stretcha lite. Fast än så länge vet jag inte om det går att uppdatera mjukvaran i.

Inget beslut ännu, för jag har egentligen inte börjat handla...

:)

//Erik

Senast ändrad av Viper99 | 08 mars 2007 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ju ha grävt en del.

Mina krav sträcker sig hittills till snabbhet, ljusstyrka och skärmstorlek och pris. Vad jag har precis noll koll på är kartstandarder. Har aldrig ägt en plotter förut.

Om någon har koll på vilka plottrar som har hög ljusstyrka och snabbhet i 5 klassen (prisfråga) så vore jag glad över tips så jag kan kika extra på dem. Likaså om någon har behårda kartstandardåsikter eller om någon hittat testdata på nätet eller i tidningar...

Senast ändrad av hawkee | 09 mars 2007 | 09:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kartstandarden C-map har vunnit internationella organisationen för elektroniska kartors pris sex år i rad (99-04). Dessutom finns det PC-program som tar e-x-a-k-t samma kartdata och som man kan planera rutter, eller titta på rutter som man gjort med (anslut en gps och PC:n blir din skärm dessutom).

Navman är kompatibel med c-map.  
Jag undrar bara vilka som vann -05 och -06. Någon som vet?

//V 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...