joax 0 Postad 8 Augusti , 2006 Hej, bör man använda blytillsats i bensinen till äldre (1989) tvåtaktsmotorer? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 8 Augusti , 2006 Hejsan Johan! Blytillsats behövs ej till tvåtaktsmotorer. Blyet är till för att kyla & smörja ventiler, ventilsäten och liknande och det hittar du bara på fyrtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Augusti , 2006 Hej, Däremot kan du prova helsyntetisk marin 2-taktsolja så ryker och osar det lite mindre. Finns även biologiskt nedbrytbar sådan olja, t ex OKQ8 Marin Bio TT. Du kan även prova alkylatbensin om du vill. http://www.gronkemi.nu/alkylat.html Men vanlig 95 oktan bensin funkar annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joax 0 Postad 8 Augusti , 2006 Tack så mycket för svaren. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsson 0 Postad 8 Augusti , 2006 Lånar tråden lite när ni ändå diskuterar olja! Kör en hyfast gammal/ny (90-tal) 80hp-motor från Yamaha med separat oljetank. Den knorvar lite ibland och det enda jag kan tänka mig är om ev. tomgången går lite högt eller att oljan inte stämmer. Jag har testat med Motex 2T Outboard från Preem men har även testat den som nämndes från OKQ8 - enda slutsatsen var en känsla av att det rykte lite mer och knorvade lite mer med den från OKQ8?! Är det någon skillnad man bör tänka på? Jag tankar på vanlig blyfri 95. Angående tomgången är det väl hyfsat normalt att varvtalet stiger en aning när man lägger i friläge efter att ha kört en stund eller är det onormalt och bör åtgärdas? // Petsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser