Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Jockas

Fågelskit på kapellet

Rekommendera Poster

Har klarat mig bra hela sommaren från dessa flygande vandaler, men så

har det hänt. Hela kapellet är nersketet. Tog hem det och förökt att tvätta både med kapellcleaner och galltvål som jag hört ska vara bra.

Trots ivrigt gnuggande är det fortfarande stora svarta fläckar kvar.

Detta syns välgigt väl då kapellet är beigefärgat. Någon som har något bra tips för att få det att se ut som nytt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova Shipshape, finns att köpa på bl.a Coop skall funka jättebra enligt kompisar som provat. 

Har själv provat 1:4 klorinblandning, spray på med blomspruta på kapellet och du ser skiten lyfter från duken, skrubba lite lätt med borste eller svamp och skölj rikligt med vatten efteråt. (OBS kallt vatten, klorin kan reagera med varmvatten.) Ska nog säkert impregneras efteråt men det gjorde aldrig jag och det var tätt efteråt, blev som nytt.

post-6674-1394234745,1105_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måsskit på kapellet är ett otyg, det fräter.Småfåglar gillar också att sitta på båtar.Jag lägger på en tunn duk över kapellet, se bara till att den inte ligger och rör sig, då uppstår nötningsskador. Jag har använt detta sätt i många år utan problem.Eventuell måsskit hamnar på duken och tränger inte igenom. Lycka till  arkengoran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sätt att försöka undvika fåglarnas besök på kapellet är en fågelsiluett av en jaktfågel precis intill. Det kan ha en hel del avskräckande inverkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! kapellmakaren som sydde vårt kapell för några år sedan avrådde att använda klorin. Han påstod att kapellet blir sprött av detta och går sönder i förtid. Har faktiskt hört detta av andra också.

Kanske dumt o chansa med klorin???

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...