Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
GordonGin

Varför seglar så få?

Rekommendera Poster

Nyss hemkommen från en underbar segling måste jag ställa frågan varför så få seglar. Trots halvvind, slör eller läns så ligger de och nöter på motorn. Vinden har idag varit stadig mellan 5 och 7 msek, alltså varken för mycket eller för lite, ändå ser man väldigt många som inte använder seglen, även ute på öppet hav. Obegripligt eller? vet någon varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Försök komma närmare dom och fråga själv, inte kan vi sitta här och svara för hur dom tänker.8.gif\
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men har motorbåt själv och kompisar som seglar.

Det här är nog inget svar på frågan.

En fin kväll när vi var ute och grillade tillsammans med ett par öl på en holme.

In emellan öarna så kommer det en segelbåt och jag var lite förundrad över att han inte fastnade i skiten (grunt).

När han slängde i ankaret så sa jag till frugan han är nog ensam så jag hjälper till att ta emot.

Sagt och gjort och jag höll båten för honom och när han kom i land och hade fäst tamparna, så frågade jag om det inte var svårt att segla ensam med en sådan stor båt (ca. 10 meter båt).

Mannen tackar för hjälpen och vänder sig samtidigt om och tittar på sin båt en stund. Sedan säger han jag har haft den i 8 år och jag vet inte om det finns några segel till den.

Frågade inget mer. F.ö var det en trevlig prick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst karlVanHeinkel

Hahahaha!  Du har humor porrorven! 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt att lufta Hobien igår, men vaffan, det blåste inte ett skvatt. Att bara ligga och driva i bleket är ju inte så skoj.

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrrrmm host hm.

Hur var det du nu skrev? Läsa reglerna ........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har jag också frågat mig ,varför seglar dom inte?.Kan dom inte,orkar inte,har för bråttom.hyrt båten.Min segel båt står på land den blir inte klar förän nästa år så jag är verkligen sugen på att segla,så ser man dom här fina båtarna ute på havet med motorn igång och seglen inrullade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vi inte seglar oftare beror främst på att familjen inte riktigt fått klämm på seglingen än, så att ligga och kryssa en hel dag för att komma en kortare sträcka (vilket jag själv inte har något emot) får vänta tills alla är involverade i själva seglandet. I fin vind åt rätt håll (vilket vi inte haft på hela sommaren) går det ju lika snabbt att segla.

 

Under söndagarnas hemseglingar i ganska trånga leder har vi skippat seglandet.

Jag står vid rodret och övriga familjen röjer ur båten så att allt är klart när vi kommer till bryggan, kan bli lite jobbigt om det lutar för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2


Har själv funderat på detta Men mest att det är så många som seglar endast med genua och kör med motor samtidigt. Kan vara dagens stressande samhälle kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar när vi har lust. Om gastarna fördrar att ligga på fördäck och läsa en spännade deckare så går vi för motor, nästa dag kanske vi kryssar för att då är det kul. Annars motorgång om man har tider eller platser att passa.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Är det inte för trångt i hamn, tillräckligt stor vik alt. rätt vind så startas inte motorn alls under en dag om det blåser mer än 3-4 meter iaf.. Är det lättvind beror det lite på om man har något speciellt mål.

 

I helgen som var stack jag ut till Sandhamn med ett par kompisar dels för att de för första gången skulle få segla, dels för at jag hade seglingsabstinens, dels för att festa loss lite. Vi fick på vägen dit 2-3 meter och kryss = motor nästan hela vägen för att få mat innan krogarna stängde. På hemvägen var det ungefär detsamma fast slör/halvvind. Vi blev lite sena ur hamn och jag skulle bila till Skåne på kvällen = motor igen.

 

Normalt sett däremot förstår jag inte syftet med att ha segelbåt om inte för att segla. Många bör byta sina djupgående flytetyg mot både grundare, mer lättmanövrerade och snabbare båtar. Nimbus t.ex...

 

Att bara segla slör/läns känns lite ogjort på nåt sätt. Som att bara köra bil med farthållaren i!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Förstod precis vad du sa Robban200.. Du seglar bara när havet är spegelblankt *S*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hett ämmne det där. Svaret måste väl vara att man får använda båten som man vill utan att bli ifrågasatt. Jag kan tänka mig flera anledningar till att folk inte seglar när de skullle kunna. T.ex. de vill inte komma i hamn för sent och båten går fortare på motor, Man orkar inte utan vill ha de enkelt, man gör något i båten som kräver att man inte lutar, mm..

 

Förr i världen var det lyx med motor. Minns när min pappa och mamma köpte segelbåt av en äldre herre. När pappa undrade om 7 hk räckte till en 3.5 ton tung båt fick han svaret men det är ju en segelbåt!. Nuförtiden går båtarna ibland snabbare på motor än för segel, 7 knops marchfart på en båt i 40 fotsklassen är ingen ovanlighet. Segelbåtsåkandet har ändrat karaktär, men lägger upp rutter i förhand istället för att lugnt segla i vindens tempo.

 

Dessutom köper folk större och fläskigare båtar vilka naturligtvis blir jobbigare att hantera under segel. Jag tror att vi kommer få se mer och mer segelbåtar för motor i framtiden.

 

//Seglare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För några veckor sedan gick brytpinnen i utombordaren sönder när vi skulle segla ut från Järnavik i blekingska skärgården. Vinden var sydlig (dvs mer eller mindre motvind) och knappt 1-2 m/s. Vi fick försöka krsysa oss ut, då det kändes alltför retligt att åka tillbaka till bryggan och fixa motorn.
 
Efter drygt 1,5-2 timmar hade vi lyckats kryssa oss ut från viken, men då försvann vinden helt och hållet. Då återstod inget annat än att ta upp motorn och byta brytpinnen och sedan gå för motor.
Att segla är mycket roligare att segla än att gå för motor, men ibland måste man gå för motor, t ex om vinden tagit slut. Likaså måste man segla om bensinen tagit slut. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat mycket tidigare men gumman är helt ny på sjön och gillar inte när det lutar, det är otäckt!

 

Lilltjejen (2 år) vägrar sitta still och far omkring i sittbrunnen. Grabbarna är lite äldre och far omkring på däck, dom väntar bara på nästa svallvåg från en motorbåt, då springer dom fram till förpulpit, ner med fötterna i vattnet och skriker av glädje om det stänker på dom!

 

Vi är således 5 st i en Fenix. Att be ungarna och gumman flytta på sig varje gång jag ska dra i en tamp är rätt påfrestande i längden. Jag sköter dessutom båten själv (skotar, trimmar, styr, navigerar, väjer för andra samtidigt som pappas flicka gillar att sitta i mitt knä då vi seglar/far fram.

 

Därför går vi mest för motor i dagsläget, på sikt sköter hela familjen båten!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har seglat kölbåt sedan 90 och kan bara konstatera att vissa streckor  passar det att segla och andra att gå för motor. Så väldigt praktiskt att man kan välja. Ser ut som att de flesta båtarna seglar merparten av tiden, tycker jag ändå. Det finns annat som jag retar mig mera på, som att bli omkörd av en planande motorbåt i smalaste stället i Baggensstäket, eller vattenskotrar, jollar med snurror på i skärgårdsvikar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tes jag har är att många har köpt en för stor båt. Man orkar helt enkelt inte segla en 40-fotsbåt på två personer när det brallar i. Då kör man järngenuan istället.

 

Fenomemet är följande; man går till båthandlaren och säger: Jag har en dryg miljon, ge mig den största båt du har.

 

Resultatet blir en Bavaria 37. Det är tamejfanken inget att leka med i 10 sekundmeter. Det behövs två pers bara för att sköta bägge skoten (pga rufftaksskotningen av storen). Är gumman rädd för att det lutar och inte överdrivet muskulös, ja då lyssnar man noga på vädret innan man åker på morgonen. Blåser det mer än 6 ja då blir det till att bränna olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Efter att ha läst alla dessa inlägg och utlägg om varför man seglar eller inte blir jag en aning förbryllad? Varför överhuvudtaget vara på sjön med en familj som antagligen hellre hade bott i en stuga (som inte gungar) och kunnat bada från bryggan som (sitter fast i land).

Den kära familjefadern kan ju då i lugn och ro kanske sticka ut med grabbarna och få sitt lystmäte stillat någon vecka eller så!!

 

Dessa rader skrevs av en seglande singeltjej som inte drar sig för att dra i tampar och skot! Dessutom tar jag gärna med mig landkrabbor som är villiga att LÄRA SIG SEGLA, hittills i sommar 2 ggr 1v  med tjejkompisar som inte kunde segla INNAN! Inte gick jag för motor för det! Annat än ut o in i vissa hamnar.

 

Ja.. jag vet att jag antagligen får på skallen nu, men det tar jag!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vad sägs om:
 
1- Man kanske inte vill ha en stuga?
2- Man kanske redan har ett hus, och är inte intresserad av att ha två kåkar att vårda?
3- Man kanske inte har råd med en stuga?
4- Man har definitivt inte råd med en stuga med strandtomt och egen brygga om man inte är rik.
 
Varför skulle det vara ett måste att segla hela hela tiden?
Varför skulle det vara fel och mesigt att använda motorn, när man har en?
 
Tänk att det fastnar så i skallen varje gång någon ser en båt som går med motor, om båten sedan har en pinne som står upp. Varför skulle man ens bry sig om varför någon seglar eller inte? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror att det beror på okundskap eller lathet. Många seglar inte för det är så jobbigt att rigga upp och ta ner när man är klar. Ska man bara ut över dagen så kan det nog vara därför. Segling i sig är välfigt avkopplande även om det kräver en del kundskap för att komma någonstans och inte bara i vindriktningen. Själv har jag lärt mig att segla genom att kolla på andra som jag varit ute med. Föräldrarna hade segelbåt när jag var liten men bytte till motorbåt innan jag förstod hur man gjorde. Så min första riktiga segelutmaning var när vi seglade från Karlskrona till Bornholm med en Maxi 95a och bara jag samt ägaren av båten visste hur man seglar. Ägaren blev sjösjuk efter en timme så jag fick sköta allt.


Fler skulle prova det så skulle man förstå hur jävla jobbit det är att segla smiley-wink.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förstår att frågan ska vara lite provocerande.
 
Själv så seglar jag när jag har bra vind och använder motor när det är sämre förutsättningar att komma dit jag vill. Eller när jag inte orkar segla eller behöver ladda batterierna. Eller få diskvatten. Eller behöver komma fortare fram. Eller....


 
I något fall kan det även vara att man köpt en segelbåt för att så småningom lära sig att segla. En liten beboelig segelbåt är ofta billigare än en lika rymlig motorbåt.
 
Framförallt seglar jag inte bara för att någon annan tycker att jag borde göra det. Därtill är friheten alltför frestande stor på havet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja! Helt klart mer folk som kör med motor än tidigare. Kanske mer ovana seglare, bättre motorer osv.

 

Men att bli uppröd över detta! Finns det inget annat att bli uppröd över? Något som jag blir förbannad är alla sk naturälskande båtfolk som  bottenmålar med giftfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Tror det har blivit för många soffpotatisar därute med för många leksaker som kan åka i durken när det kränger till lite, eller?

 

10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som inte seglar när det blåser 5-7 m/s har börjat bli less och antingen lägger de snart av eller så skaffar de motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att de flesta segelbåtarna tar sig fram med segel.

Själv skulle jag tro att jag/vi seglar minst 90% av tiden.

Tar väl till motorn när det blåser för lite.

Om inte natthamnen var bra och man ska till en annan innan det blir mörkt.

När det är kryss tex genom Dalarö.(Lite respektlöst att kryssa på sådans ställen tycker jag)

Sen är det ju så att ibland när man har bråttom så tar man till motorn.(HMM ibland går det faktiskt fortare)

Sen kanske det har hänt någon gång att man har fallit för slöheten smiley-innocent.gif\

 

90% är beräknat på när vi tar oss hit o dit.Inte tiden vid klippan/hamnen m.m.

 

MEN jag måste erkänna att jag ibland har funderat ,,,Varför seglar dom inte ,,,vinden blåser ju perfekt för dem??men men va fasen de e´ ju ute i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...