Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
AudiTQ

Defekt bensinpump ? HJÄLP ÖNSKAS!

Rekommendera Poster

Har en rejält strulig Yamaha 70hk -94 utombordare som gått dåligt och dragit kopiösa mängder bensin. Har försökt med det ena och det andra utan resultat.

Så här ser det ut idag

1. Motorn går ojämnt

2. Dem två nedre stiften är dyblöta varav det översta ser helt normalt ut.

3. Motorn drar kopiösa mängder bensin (ca 1,7 lit distansen vid marchfart!)

Testade idag om bensinpumpen fungerade som den skulle att membran och dylikt är hela. Hittade en del intressant, som jag visar på bilder.

När jag pumpade upp tryck så läckte det ut massor av bensin ur bensinpumpen...bensinen sipprar ut mellan packningarna på pumpen.

Det sörplar och låter samtidigt.

En av pluggarna där man trycker på beninslangarna var halvt sprucken och gick av när jag tog bort slangen. Detta innebär att jag måste köpa en helt ny pump.

Tog iallafall isär bensinpumpen och ser att membranen är skadade i ytterkanterna, min teori är dock att de fungerar eftersom de i övrigt är hela. Samt att det i den nedre delen av pumpen (den som sitter mot motorblocket är igensotad (se bild)

Se bilder för mer info- kan detta vara orsaken ?

post-19799-1394234744,3628_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sotigt samt här ser ni vart bensin har trängt igenom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

2. Dem två nedre stiften är dyblöta varav det översta ser helt normalt ut.

du har nog mer fel bensin pumpen orsakar inte ovansående fel.

fel synk på både blandning och spjäll, läckande nålventil fel flotörnivå mm. Hur gick det med 300 tusenkronors köpet ska denna användas som dingel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontrollerat om nålventilen läcker- det gör den icke. Kontrollerat flottörnivån- den är normal. 

Skulle vara fel synk på både blandning och spjäll i sånt fall, hur nu man kollar det.

Dingel ? hehe Lite svårt att fiska och åka vattenskidor efter en 24 fots båt kanske ;)

Har lagt ned mkt tid och pengar på att renovera båten denna motor sitter på (Buster RS) således tänker jag ha kvar denna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reflektion;  kan inte soppan få en genväg direkt in i vevhuset om pumpen inte håller tätt ? ..bensin har ju uppenbarligen läckt in i motorblocket...detta berör kanske inte den översta cylindern varför stiftet är normalt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det är nog tänkbart, bytt membran först och se vad som händer, en buster bakom 24 fotan hade väl sett helrätt ut. i min lilla pöl har vi en som lagt någon miljon på en husbåt, han har större motor på sin på lilla leksaksbåt som hänger efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå,

det kan nog vara så att soppan tar genvägen in i vevhuset om inte soppapumpen håller tätt. Meningen är att luft från vevhuset skall skapa ett tryck i soppapumpen när vevstakarna rör sig. Pumpen fungerar även som backventil så att soppan inte trycks in i vevhuset. Är däremot pumpen otät falerar backventils funktionen. 

//U 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpen drivs av tryckpulserna från vevhuset, är membranet defekt så kommer motorn att suga i sig soppa den vägen direkt in i vevhuset. Detta drabbar bara det vevhus som passagen går till. Kan förklara ditt fenomen med att vissa stift blir böta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe...jag det skulle se rätt ut :) när jag var ute på sjön sist så såg jag en jättemnimbus med en Buster XL på släp..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt,  en expert på ett annat forum sa att det oftast var dom två nedre cylindrarna som drabbades av detta.

Jag ska ta kontakt med nån ÅF för Yamaha utombordare idag  och se om dom kan få hem en ny pump, vilket säkert tar några veckor..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nicht, schize!   Hjälpte icke. Nu går den ännu sämre för att bränslesystemet är 101% tätt..  Skrattar nästan :)

SKa lämna in motor på en verkstad måndag morgon. Dom sa direkt att det var tändningen som var felaktig....återstår att se om dom kan fixa liket :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...