Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Svamp-bob

Vindroder eller autopilot?

Rekommendera Poster


Jag har läst om vindroder i några trådar och kollade upp det lite snabbt på nätet, låter som en smart grej.
 
Men i dessa tekniska dagar med GPS:er, autopiloter och allt möjligt, behövs ett vindroder? Är det inte bättre med en autopilot?
 
Eller är ett vindroder bättre och mer att lita på än en autopilot?


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Allting är relativt, om du seglar mycket över öppna ytor så är nog ett vindroder att föredra. Men det kan vara lite svårare att trimma in. Dessutom så drar det ingen ström.
Seglar du däremot mest inomskärs så är en autopilot att föredra, då man kan behöva hålla en stabil kurs fort och enkelt.
Jag har själv en Raymarine ST 1000 plus på min Dominant 78 som fungerar utmärkt, dessutom så pratar den NMEA som gör att man på öppnare vatten kan gå mot waypoint mot GPS:en (givetvis med en viss kontroll ut över horisonten för att slippa närkontakt med andra farkoster)
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ena utesluter inte det andra. Har själv vindroder, men ingen autoplilot. Vindrodrets fördelar är att det styr utan ström, det styr perfekt timme efter timme, vecka efter vecka om det behövs, det är inte svårt att trimma in. Nackdelarna är att det är DYRT! Har man lite tid och är lite händig kan man bygga det själv, annars får man slänga ut ca 30000:- Vrider vinden följer båten med utan att det egentligen märks (autopilot så börjar ju seglen fladdra, eller så går det på andra hållet). Autopilotens fördelar är att den är liten och smidig, billig att köpa och blixtsnabb att få att styra. Nackdelar, den drar en del ström, väsnas lite och är i längden inte så hållbar som ett vindroder, den slits altså mer. Jag använder mitt vindroder massor. Men jag saknar en autopilot för korta ben inomskärs när man måste gå ifrån en stund, eller för vindlösa dagar när man går för motor, då fungerar inte vindrodret. Jag tänker altså skaffa en pilot också. Fundera på vad du ska använda grejorna till. Lägger du 30000:- på ett vindroder så är det en ganska liten grej att komplettera med en autopilot sedan. Mvh Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En autopilot tillsammans med vindgivare blir ofta ett vindroder(beror på fabrikat och modell). Tex ST1000 tillsammans med ST60Vind blir även ett vindroder.

 

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, intressanta synpunkter! Whoa, dyrt med ett bra vindroder!
Tror det blir autopilot till att börja med, när/om jag ska segla runt jorden några varv så blir det ett vindroder då. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst styr piloten som ett vindroder om man sätter dit en vindgivare. Men den drar inte mindre el för det. Som sagt, den ena kompletterar den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast så våldsamt med el kan den väl inte dra? För priset av ett vindroder får man väl ihop tillräckligt med solpaneler att täcka den elförbrukningen om man vill det. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får man. Och jag känner folks som seglat ensamma över Atlanten med bara autopilot. En massa handstyrning så klart, men det går. Ska man iväg med bara autopilot kanske man ska ha med två. Men även det blir ju billigare. Mvh Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, varför blev det handstyrning om han hade en autopilot?
Gick autopiloten sönder? (och därför ska man ha två med sig? En i reserv...) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha allt för mycket erfarenhet.....Det jag har läst och tycker låter rimligt är:

Vindroder fungerar i hårdare vind och inte så bra i lätt vind. Autopilot däremot fungerar bra i lätt vind men inte så bra i hård vind.

Jag har autopilot...

Mvh

///Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handstyrning ca 10 timmar om dagen för att hinna ladda batterierna. Då hade han ändå både solpanel och vindgenerator, och en modern pilot. Strömmen räcker helt enkelt inte till. Moderna adaptiva piloter går bra även i hård vind, och jo mitt vindroder fungerar i lätt vind. Går det att segla så fungerar vindrodret. I stiltje går det inte alls, inte ens på fartvinden när man går för motor, propellern drar för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sailomats servoåra kan man vrida ut åt ena eller andra hållet när man går för motor, så att servoåran hamnar i ostört vatten. Ett Sailomat är det bästa vindrodret, seglarbekant har ett äldre sånt, funkar i alla vindar jämt. Han handstyr nästan aldrig, inte inne i skärgårdeen heller. Och man kan koppla ihop en elautopilot med sailomaten också, då räcker en liten klen autopilot bra, servoåran gör grovjobbet.

Sailomat är en svensk uppfinning. Bättre än allt annat, de går tex aldrig sönder. Vindroder i rostfritt är inte alls lika starka, rf kan smälla sönder lite hur som helst. Sailomat i lätt specialaluminium går tydligen aldrig sönder.

Kolla marinan.com/segelplank och sök på Sailomat. Läs vad Captn G skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, att inte aluminium skulle gå sönder är nog en myt. Aluminium oxiderar, som det mesta annat. Visst kan rostfritt smälla av av ren utmattning, mend et gäller aluminium också. Monitor är också en svensk konstruktion. Visst var det två svenskar som började tillverka vindroder? Samma företag från början, dom blev osams, sedan blev det två företag och två konstruktioner som är ganska snarlika. Sedan dess har det varit bråk om vem som var först. Monitor är det ena företaget, har för mig att sailomat är det andra. Monitor ligger numer i Califonien med svensk grundare. Vart Sailomat finns vet jag inte, men den allvetande (internet) kan nog berätta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sailomat byggs i Kalifornien. Stellan Knöös heter den svenske uppfinnaren och han har det gått bra för, efternamnet är passande. Det finns siffror på hur mycket vindrodren tål i brytkrafter innan de pajar och hur mycket de vinglar på kursen, Sailomat är på alla punkter bättre än de andra.

Den är snyggare än de andra med. Själv har jag ett sk kosterroder som fungerar skapligt, dock inget vidare i lätta vindar, speciellt läns. Det ser lite ut som en hembrännare. Hade jag stålarna köpte jag omedelbart ett sailomat 700.

Det kanske retar somliga men jag tycker de andra rodren som tex Monitor verkar vara stenålders opålitliga konstruktioner i jämförelse.

Det är konstigt att inte fler har vindroder, kostnaden är ganska liten om man tänker på vad tom begagnade segelbåtar kostar. Det är rena magin när båten styr sig själv efter vinden och man kan ägna sig åt att fintrimma seglen. Jag har även en mkt bra elektrisk autopilot, men vindroderstyrning är helt överlägset.

Sailomat, Monitor och även mitt Kosterroder fungerar med en servoåra som tar kraften ur det strömmande vattnet, det ger en kraft på flera 100 kg som sen överförs till huvudrodret, det kan ingen elautopilot ge. Ingen levande styrman kan/orkar heller styra lika exakt i timme efter timme på kryss i  byig vind som vrider sig hela tiden. Oslagbart för att tugga höjd.

Det finns även andra sorts vindroder som styr med bara en vinge som vrider sig mot vinden och ett extraroder som styr båten. Alla dessa är ganska värdelösa om inte förhållandena är perfekta med lagom halvvind tex.

http://www.sailomat.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monitor byggs också i Californien av en svensk, kan inte vara en slump. Det måste vara dom två som startade tillsammans och blev ovänner. www.selfsteer.com Vilket som är bäst kan jag inte säg eftersom jag bara har erfarenhet av Monito, dessutom den gamla modellen som tydligen är betydligt större och tyngre än den nya. Håller helt med dig om vindrodrets fördelar. Skulle jag vara tvungen att göra mig av med utrustning på båten skulle vindrodret vara det sista som försvann. Fungerar i alla vindar. Har ännu inte lyckats få det att styra på fartvinden när jag går för motor men har några idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som luffaren skrev ovan, kanske det bästa är ett vindroder tillsammans med en autopilot. Så ett förtydligande...

 

Vindroderet fungerar ju bra för sig själv vid starkare vind och drar ingen ström. Autopiloten drar ju framför allt ström när den behöver arbeta. Vid svag vind kan du då koppla autopiloten till vindrodret för att låta den styra vindvisaren vilket är minimalt arbete. Genom att låta vindrodret göra det tunga jobbet och bara låta autopiloten justera vindvisaren så drar den minimalt med ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat: Autopilot däremot fungerar bra i lätt vind men inte så bra i hård vind.

 

Nja... Om man har en för liten autopilot så fungerar den inte så bra i hård vind. Och dessutom ännu sämre om man slarvar med segeltrimmet. Dessutom ska man också ha en ok vindgivare.

 

Med rätt pilot på rätt plats så kommer rorsman inte i närheten av att kunna styra lika bra som autopiloten. Bästa autopiloten kommer alltid att styra bättre än ett mekaniskt vindroder.

 

Det bästa med vindroder är avsaknaden av strömförbrukning. Den behöver inte ens kaffe som rorsman.

 

Det verkar som att det väljs rätt dimension/kvalité på vindroder, men att det snålas in på autopiloter. Detta kan man se på de flesta båtar med vindroder (inte alla). Ett stort och väl tilltaget vindroder och den enklaste autopiloten som kan monteras på båten. Jag vet inte varför det är så...

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns det många som har åsikter som är mycket dåligt underbyggda av fakta. Sök lite på nätet innan ni skriver så behöver folk inte bli så vilseledda. Knöös har inget med Monitor att göra tex. Monitor skapades av två svenska seglare, Bernvall och Seiper om jag minns rätt.

Man kan inte säga att vindroder eller autopilot är bäst, det beror ju på i vilken sitution resp. apparat används. Vill man ha en autopilot som orkar göra samma jobb som ett vindroder så kostar den i runda slängar lika mycket och drar dessutom en del ström. Piloten har ju andra fördelar som att kunna styra på kompass tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få talar också om kanske den viktigaste faktorn i valet mellan autopilot och vindroder - var man seglar!

 

Över oceaner och hav - vindroder

Huvudsakligen kustsegling - autopilot

Mycket motorgång (ex. Medelhavet) - autopilot.

 

Jag seglade till exempel ner till Medelhavet yttervägen och tillbaka för ett par år sedan. Hade bara en autopilot och saknade aldrig vindroder! Vi hade sällskap med en norsk båt från nordsjön till Marocco, de hade både och. Jag vill minnas att de fann tillfälle att använda sitt vindroder en eller två gånger på hela denna sträcka!

 

Och bäst är ju naturligtvis bägge. Men att en autopilot är billig är en myt. Inte om man skall ha någon med kraft och snabbhet för alla slags väder och sjöförhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har använt båda en hel del. Hade ett Navik som styrde fantastiskt bra men var lite för klent för sju ton båt, överbelastningsspärren löste ut ett par gånger. En vacker dag ska jag köpa ett nytt vindroder, Monitor, Aries, Sailomat eller nåt sånt. Tills vidare nöjer jag mig med en Raymarine ST4000 autopilot.


Vindroder = starka (det är helt omöjligt att hålla emot ratten) snabba ,tysta, styr utmärkt i sjögång men dyra och lite krångligare att använda ibland.
Autopiloter=långsamma och klena men enkla att använda och kan styra efter GPS.  En  riktigt bra autopilot kostar lika mycket som ett Monitor eller Sailomat. Och de drar duktigt med ström (utom i stiltje när det kvittar)


Vindroder har oxo nackdelen att det är tiotusentals kronor som sticker ut bakom båten, inte kul att backa med i trånga hamnar. Men man kan ju alltid bygga en stor ful båge runt eländet! 
Eilean har helt rätt i sitt inlägg.
Glöm inte att det ofta går att komplettera vindrodret med kompassgivare som kan vara liten enkel och billig. Många använder en minsta sortens rorkultspilot, den ska ju inte styra båten utan bara ge signal till pendelservoåran. Går att googla på.


Konklusion: För ordinärt semesterbruk duger autopiloten gott. För längre eller intensivare segling är vindrodret överlägset i sht om det kompletteras med kompassgivare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har med intresse läst inläggen om vindroder. Tycker att det har mest handlat om Sailomat och Monitor. Vi har under vår segling längs Spaniens och Portugals kust under sommaren -07 sett många båtar med ett vindroder som heter Hydrovane. Det verkar vara fler som har det än de båda förstnämnda.

Här i marinan i Lagos där vi befinner oss nu kan man se fler båtar som är försedda med Hydrovane än Sailomat och Monitor.

 

Vad jag kan se och har förstått efter samtal med några som har detta roder så har det en stor fördel genom att man inte behöver några linor till ratt eller rorkult. Det styr helt med eget roder och kan då också änvändas som nödroder.

 

Beträffande valet mellan autopilot eller vindroder så beror det helt och hållet på vart man skall segla. Seglar man i Medelhavet så kan man klara sig med en autopilot. Skall man över Atlanten så väljer jag nog att att komplettera båten med ett vindroder även om jag har en bra autopilot. Hellre det än att ha två autopiloter.

 

benbjo

s/y Miss Blue

  

 

 

Senast ändrad av Benbjo | 15 oktober 2007 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindroder som inte är kopplade via en styråra till huvudrodret är på gränsen till bara skit. De som har en servoåra tar styrkraften ur det framrusande vattnet, kraften blir flera hundra kilo. De andra är skit som inte fungerar annat än i motvind. I plattläns på stora hav ger vinden ingen styrkraft alls till vindflöjeln. Att köpa ett sånt är helt bortkastade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte på en modern, kortkölad båt. Däremot kanske på en koster eller annan långkölad båt och defintivt på en Spray...

 

Långseglarna är (i allmänhet) ett ytterst kostnadsmedvetet släkte. Hade självstyrning enligt föreslagen princip fungerat vore det vanligt. Vilket det inte är. Och principen är ju inte ny - varianter har funnits i århundraden.

Och surt muttrande köper långseglarna dyra vindroder och/eller autopiloter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sheet-to-tiller (segel-till-rorkult) på en j80. Kortkölad och hyfsat(!) livlig båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en ganska bra videosnutt på hur servopendelroder funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ellen MacArthur seglade 27348nm ensam. Hon styrde manuellt under korta stunder annars var det autopiloten som styrde. Hon hade trådlös fjärr för att kunna korrigera kursen så snabbt som möjligt och från alla platser i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men till priset av en generator som står och går många timmar per dygn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs på http://atlanten.halyard.se/baten/ om två killar som skall dra över Atlanten i en J80.

 

Styrning av båten var länge ett stort problem. Autopilot saknas det ström till. Ett vindroder är för tungt, klumpigt och dyrt. Av en slump hittade vi en sida på Internet som beskrev hur man konstruerade ett sheet-to-tiller-system. Vi byggde en prototyp av två träbitar, några block och någon meter latex-slang. Det kostade 200 kronor och styrde hela vägen till Bornholm och tillbaka till Saltsjöbaden under en segling förra sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...