Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Coffeman

3.3 hästars utombordare på segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej alla som sitter inne i det fina vädret och inte e ute på sjön!

Jag skall köpa ny utombordare till min segelbåt och undrar om  en ny mercury 3.3 hästars räcker till en H-båt på två ton?

/Christoffer  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

H båten är ganska lättdriven,MEN 3,3hk skulle jag aldrig kunna rekomendera.

Se det som en livförsäkring att du skall kunna ta dig framåt även utan segel när det blåser hårt rakt i stammen.

Mitt tips är 7,5-10 hk

//Thorax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en gammal trött 4-hästare som räckte gott och väl, det stora problemet är att få ned den i sjön när det gungar.

Se till att köpa lång rigg.

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en H-båt för en massa år sen med en gammal Suzuki 5-hästare, det kändes rätt lagom. Bara en tanke, inte har väl H-båten ett så högt deplacement som 2 ton? 1,5 har jag för mig, jag kan minnas fel men 2 ton låter mycket.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger de inte att man ska ha så stor motor som möjligt? Fast, det blir tyngre dyrare och... Nä, jag har ingen lösning heller! Däremot ett tips; Byt ev direkt ut din propeller, de som kommer standard är ofta en kompromiss. Du kan antagligen få en \segelbåtspropeller\ som ger dig mer knop vid lägre varvtal... Ger säkert en halv knop på topp också, utan extra hästkrafter. Den gamla (nya) proppen blir reserv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på hur du använder motorn, skall du bara ha den vid tilläggningar räcker det säkert. Har sett Safirer med 2,5 hk-motor. De väger c:a 3,5 ton...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamaha 6hk på min H-båt och tycker att den räcker gott, men då sitter det en annan propeller med högre dragkraft på. Går det vågor så vill den gärna vispa luft ibland trots att den är långriggad. Min motorn väger 27kg och det är i överkant anser jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...