flipbop 2 Postad 7 Augusti , 2006 Det händer ju ibland att man läser båtannonser på Internet eller i tidningar . Allt som oftast står det varvsskött bland säljargumenten. Vilken betydelse lägger ni i just ordet varvsskött? Jag har en känsla av att det kan vara ett vitt begrepp. Kan man tänka sig att det bara handlar om uppställd på en marinas område vintertid eller ska man förvänta sig att saker som motorservice, reparation av eventuella skrovskador och översyn av elsystem också ingår? Givetvis får man kolla i säljaren dokumentation vad som ingått, men det skulle ändå vara roligt att höra vad ni tycker bör ingå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 Augusti , 2006 Varvsskött är som du säger ett vitt begrepp. Den kan ligga till salu på en marina (småbåtsvar) och har kanske fraktats dit strax innan till försäljning. Varvsskött i dom mesta fall är att motorn vinterkonserveras och oljebyte och sånt ingår. Men i det stora hela så tror jag inte på denna form då man har sett folk få motorstopp p.g.a igengrodda filter och igenslammade tankar och dessa personer har då haft sin båt på vinterförvaring och där varvet har färdigställt båten inför säsongen. Många gånger är det ren försäljningsteknik och om man ska köpa en båt under sådana rek. så bör man känna till varvet och veta hur dom jobbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 7 Augusti , 2006 Ja, det är väl ungefär jag tror det är i många fall - vinterkonservering, filterbyte mm. Jag tror också det blivit lite av ett modeord och till för att locka kunder (att jämföra med pedantskött i bilannonser). Tanken är kanske att ge sken av att mer omfattande jobb har gjorts än vad som är fallet. Kanske ser jag spöken... Det är nog inte helt lätt skaffa sig en uppfattning om ett visst varv och hur de jobbar, tyvärr - speciellt inte om jobbet är gjort i en annan del av landet än där man själv bor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biffen 0 Postad 8 Augusti , 2006 Hej, i mitt tycke är varvsskött avskräckande. De vårrustningar, servicar mm jag sett utföras av proffs ligger väldigt långt från min standard. Har också bekanta som råkat ut för drevhaveri pga att varvet inte fyllt olja i drevet mm. Jag skulle inte välja en varvsskött båt före en som inte är det. Jag hoppas dock att jag har haft dåliga erfarenheter och att detta inte är symptomatiskt för alla varv. Framför allt inte med tanke på vad de tar betalt för helservice (upptagning, tvätt/konservering, tvätt, polering, vaxning och bottenmålning och sjösättning). /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddlaren 0 Postad 8 Augusti , 2006 Köpten en båt som tidigare skulle varit servad på varv men ojj vad jag har jobbat med struligheter ombord. En båt behöver inte stressade varvsarbetare utan kärlek och omtanke. Skall jag sälja så blir det vårdad med kärlek under många år. Tidigare deltog jag i skötsel av en större båt som varvet donade lite med. Det tog oss nästan ett år för att varvet skulle byta packning i toan. Då var båtens hemmahamn ca 300 meter från varvet.... Nä, vill man ha något gjort bra får man göra det själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 8 Augusti , 2006 Era erfarenheter bekräftar lite vad jag tyvärr befarade. Man får såklart vara kritisk och ifrågasättande till många säljargument när man går i köptankar nästa gång. Tack för era kommentarer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser