Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
rohed

Stuvluckefunderingar

Rekommendera Poster

På min båt (M700) finns endast en stuvlucka modell större. Ser ut som ett U

när den är uppfälld. Har retat mig på den sen båten köptes eftersom det blir svårt att nå ub när den är uppfälld vid t.x. ankarläggning. Denna sommar har den också kostat mig ett brutet revben efter en liten malör.

Funderar alltså på att dela upp den i två ev tre delar men är lite orolig för den blivande stabiliteten i det färdiga resultatet. Tillvägagångssättet undrar jag också över.

Finns det någon som har erfarenhet av liknande projekt eller sett någon sida på nätet som tar upp det hela.

Tacksam för råd och tips.

Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som gjort 2 luckor av en eller sågat upp helt ny lucka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv inte gjort något åt min stuvlucka men jag har sett på en annan båt i hamnen en Stortriss där dom har sågat hål i luckan på lämpligt ställe o gjort en ny lucka som sitter med gångjärn i den stora luckan så att den öppnas åt ett annat håll o därför är lättare att komma in i . Jag antar att man efter att ha sågat hål i luckan får försöka att nita på någon form av lister i hålet som luckan sedan kan vila på när den är stängd så kan man nog använda den bit man sågade bort som lucka .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säker ett flertal sätt att lösa ditt problem. En lucka i luckan låter ju som ett intresant alternativ.

Jag håller i dagarna på att bygga en ankarbox på fördäcket på min gamla storfidra. Har sågat upp ett hål i däcket och skall använda biten till lucka. Funderar på att sätta en ram av rostfritt under däcket som upplag för luckan.

Bifogar ett par bilder (klicka på den så ser du dem i större format) som inspiration att ta fram sticksågen och sätta igång. Men - fundera noga igenom projektet först - jag har funderat i två år och vet exakt hur allt kommer att bli ( bortsett om upplaget blir i glasfiberlaminat eller rostfritt - det lutar åt det senare.)

tommy

post-945-1394234755,6641_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20 minuter senare är det för sen att ångra sig.

post-945-1394234755,7117_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...